نهمین جشنواره بین المللی شعر یارو یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

حجت‌الاسلام کمساری: جشنواره امسال با صلابت بیشتری برگزار شد

پس از اعلام فراخوان جشنواره یار و یادگار، طی مدتی که مهلت آثار مشخص و محدود بود، استقبال خوبی از سوی شاعران سراسر کشور به عمل آمد و آثار مختلفی از اقصی نقاط کشور و به ویژه شاعران جوان که رویش‌های ادبی و شعر ما محسوب می‌‌شوند به دستمان رسید

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کمساری، معاون فرهنگی-هنری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: جشنواره شعر یار و یادگار امسال به ایستگاه نهم رسید و پس از هشت دوره که این جشنواره در سطح ملی برگزار شد، امسال با صلابت، تازگی و ویژگی‌های منحصر به فرد و بیشتری در حال برگزاری است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهمین جشنواره شعر یار و یادگار عنوان کرد: پس از اعلام فراخوان جشنواره یار و یادگار، طی مدتی که مهلت آثار مشخص و محدود بود، استقبال خوبی از سوی شاعران سراسر کشور به عمل آمد و آثار مختلفی از اقصی نقاط کشور و به ویژه شاعران جوان که رویش‌های ادبی و شعر ما محسوب می‌‌شوند به دستمان رسید.

کمساری ادامه داد: از سال گذشته در جشنواره یار و یادگار به دلیل ایجاد تفاوت‌ها و رویکرد کارشناسی و تخصصی استقبال متفاوتی را شاهد بودیم. به این معنی که جشنواره هشتم نسبت به هفت دوره پیشینش از رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود. جشنواره یار و یادگار پس از هفت دوره برگزاری با ایجاد تغییراتی از جمله با ایجاد شورای سیاستگذاری متشکل از برخی چهره‌های مطرح و شناخته شده و صاحب‌نام ادبیات انقلاب و همچنین با استفاده از برخی دیگر از بزرگان ادبیات سرزمینمان در حوزه‌های داوری و همچنین با اختصاصی کردن جشنواره، تفاوت‌هایی بارز با دوره‌های پیشین داشت.

معاون فرهنگی-هنری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اضافه کرد: با دور کردن جشنواره از فضای عام که در حوزه موضوعات و قالب‌ها داشت، مثل قالب نثر، داستان کوتاه، وبلاگ‌نویسی و شعر، از تعدد قالبی دوری جستیم و اختصاصاً به شعر پرداختیم. با این رویکردهای جدید شاهد استقبال خوبی بودیم و امسال با ادامه و تثبیت آن رویکرد متوجه شدیم که با افزایش کمی و کیفی مواجهیم. امسال قریب به سه هزار اثر را از شاعران مختلف کشور در دبیرخانه دریافت کرده‌ایم و این تعداد شعر از بیش از هزار تن از شاعران کشورمان ارایه شده است. امیدوارم با داوری‌هایی و سیاستگذاری‌هایی که از ناحیه شورای سیاستگذاری و دبیرخانه دایمی جشنواره صورت می‌گیرد، روز به روز شاهد رشد کمی و کیفی این جشنواره باشیم. طبعا هدف ما درست است که فقط برگزاری جشنواره‌ ادبی صرف نیست اما به طور جد اعتقاد داریم که یک جشنواره ادبی باید استاندارهای لازم ادبی و تخصصی را دارا باشد تا به نحو احسن از آن‌ها بهره ببریم.

رونمایی از نرم‌افزار دیوان امام(ره) در جشنواره نهم

کمساری توضیح داد: ما هر سال به بالا بردن این استانداردها می‌اندیشیم و اعتقاد داریم و شاید یکی از دلایل بالا رفتن استقبال از جشنواره در طول دو سال اخیر رعایت همین استانداردها و پافشاری بر آن‌ها باشد. در جشنواره امسال علاوه بر تجلیلی که از شاعران برگزیده و اهدا جوایز خواهیم داشت، از نرم‌افزار موبایلی دیوان حضرت امام(ره) نیز رونمایی خواهیم کرد.

وی دراین باره ادامه داد: به هر حال یکی از آثار عرفانی بلند و قابل تأمل حضرت امام(ره) که قدری هم مهجور مانده دیوان حضرت امام(ره) است. دیوان امام(ره) حاوی مضامین بلند اخلاقی و اجتماعی است و از سوی دیگر دارای زبان فاخر و ناب و ارزش‌های ادبی والایی است. این دیوان فاخر با این سیاست که به راحتی در اختیار مخاطبان قرار گیرد به صورت موبایلی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. این نرم‌افزار هم امکان جست‌وجو دارد و برخی شرح‌هایی که توسط بزرگان ادبیات نوشته شده و پی‌نوشته‌ها و دیباچه‌ها در آن به چشم می‌خورد. همچنین قرائت غزل‌های این دیوان به زبان و بیان شاعران بزرگ کشور در این نرم‌افزار وجود دارد.

کمساری گفت: زبان شعر و ادب یکی از تأثیرگذارترین و ماندگارترین و اثرگذارترین زبان‌ها برای معرفی اندیشه و شخصیت حضرت امام خمینی(ره) است. برای پرده برداشتن از عمق زوایای اندیشه امام(ره) می‌توان از این دیوان ایشان بهترین بهره را برد. با اقدام‌های گوناگون از جمله برگزاری جشنواره شعر یار و یادگار امیدواریم بتوانیم به معرفی شخصیت و شخص حضرت امام(ره) و زندگی و سیره ایشان، آن را به مخاطبان و به ویژه نسل جدید بشناسانیم و در این راه گام‌های مؤثر را برداریم.

وی در پایان افزود: وظیفه خود می‌دانم که از همه کسانی که ما را در برپایی این جشنواره کمک کردند تشکر کنم. چه کسانی که در سال گذشته در جشنواره به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری و دبیر علمی فعال بودند. از سرکار خانم فاطمه راکعی و همچنین داوران تشکر می‌کنم. همچنین از کسانی که در جشنواره نهم به ما یاری رساندند به ویژه از دبیر علمی جشنواره استاد عبدالجبار کاکایی و از دبیر اجرایی جشنواره آقای امیر مرزبان و از اعضای محترم شورای سیاستگذاری جشنواره؛ چه داوران بخش مقدماتی و بخش نهایی جشنواره و همه اعضای کمیته‌های برگزاری آن. سپاس و تشکری هم از یادگار گرامی حضرت امام(ه) آیت‌الله سید حسن خمینی دارم که از اقدامات فرهنگی مؤسسه به ویژه جشنواره یار و یادگار حمایت کرده‌اند و با راهنمایی‌ها و راهکارهایشان موجبات اعتلا و غنای بیش از پیش جشنواره را فراهم آوردند.

 

اندکی صبر نمایید...