نهمین جشنواره بین المللی شعر یارو یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

راکعی: نگرش امام(ره) در آثارشان مبتنی بر ارزش‌های انسانی و اسلامی است

فطرت‌های و کسانی که با ادبیات کلاسیک ما انس دارند و با ادبیات معاصر ما زیسته‌اند، غیر از دیدگاه‌ و روش زندگانی حضرت امام(ره) و قرائتی را که ایشان از زندگانی معنوی داشتند، نخواهند پذیرفت. این قرائت در آثار منظوم امام(ره) هم دیده می‌شود

فاطمه راکعی، شاعر و زبانشناس در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهمین جشنواره شعر یار و یادگار عنوان کرد: فطرت‌های و کسانی که با ادبیات کلاسیک ما انس دارند و با ادبیات معاصر ما زیسته‌اند، غیر از دیدگاه‌ و روش زندگانی حضرت امام(ره) و قرائتی را که ایشان از زندگانی معنوی داشتند، نخواهند پذیرفت. این قرائت در آثار منظوم امام(ره) هم دیده می‌شود.

فاطمه راکعی روش و منش بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر آموزه‌های حقیقی اسلام دانست و گفت: منش، روش و سیره حضرت امام خمینی(ره)، برگرفته از رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(علیه السلام) و به خصوص امام علی(ع) بود. بر همین اساس، یعنی تعریف روش زندگی و سیره عملی ایشان در چارچوب قرآن، شیوه کشورداری ایشان بر روش سیاسی و اجتماعی امام علی (ع) انطباق داشت.

وی با اشاره به نقش اثرگذار برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره یارو یادگار در ترویج ارزش‌ها برای آشنایی نسل جوان و بروز ارزش‌های مد نظر حضرت امام خمینی(ره) عنوان کرد: فطرت‌های سالم و کسانی که با ادبیات کلاسیک ما انس دارند و با ادبیات معاصر ما زیسته‌اند، چیزی را غیر از دیدگاه‌ و روش زندگانی حضرت امام(ره) و قرائتی که ایشان از زندگانی معنوی داشتند، نخواهند پذیرفت. شاعر واقعی کسی است که به همه جهان  و همه انسان‌ها با چشم عاطفی بنگرد و خیر و صلاح را برای همه بخواهد و هم‌نوع خود را دوست بدارد. اگر غیر از این باشد شعرش شعر نیست و شعار محض خواهد بود. شعار از دیدگاه‌های انحرافی به شمار می‌رود و برگزاری جشنواره‌هایی مانند یار و یادگار که به کشف استعدادهای جوانانی که با اندیشه‌های امام راحل(ره) شعر می‌سرایند، می‌اندیشد، می‌تواند به ترویج و گسترش این ارزش‌ها کمک کند.

راکعی با بیان این‌که در اندیشه مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، ضد اخلاق، افراط، خشونت و نامهربانی و مسائلی از این دست، جایی ندارد، عنوان کرد: در زندگی و شعر و شاعری امام خمینی(ره) هیچ موضوع ضد ارزشی و غیر منطبق با روش ائمه اطهار(ع) مشاهده نمی‌کنیم. روش زندگی فردی و اجتماعی ایشان هیچ‌گاه از حیطه عدالت محوری، احترام به انسان‌ها و حفظ کرامت انسانی آنان بر مبنای مهربانی و مهرورزی خارج نشد.

شاعر مجموعه شعر «گل سنگ» توضیح داد: طبیعتاً نگاه و روش و آثار به خصوص اشعار امام(ره) دارای چنین شاکله فکری است و همین مسیر را دنبال می کند. شاعری که منظومه فکری اسلامی را مانند حضرت امام خمینی(ره) دارد، مبری از مطامع دنیوی و ضد ارزش‌هاست.

راکعی با اشاره به نگاه انسان‌محور امام خمینی (ره)، به مثابه یک الزام اساسی در آثارشان گفت: اشعار ایشان، برگرفته از جایگاهی در فرهنگ مردم است که گویی مردم، صدها و هزاران سال با آن زندگی کرده‌اند و آن چیزی جز عشق به ائمه(ع) و پیامبر اکرم(ص) نیست. امام خمینی(ره) حرکت در این مسیر را در کل سیر صعودی آثارشان حفظ کرده‌اند.

وی، احیای ارزش‌های والای انسانی را اصلی‌ترین علت اقبال مردم از روش و آثار ایشان دانست و اضافه کرد: این اقبال و علاقه‌مندی به قدری بود که مردم برای آن انقلاب کردند و انقلابشان را به پیروزی رساندند و از سوی دیگر در چارچوب قانون اساسی کشورشان این ارزش را رعایت کردند.

راکعی با بیان این‌که روش امام خمینی(ره) در زندگی علمای دین و حکیمان و پیشینیان نیز وجود داشته و در ایشان جلوه‌ای نورانی یافته است، اظهار کرد: حتی در اشعاری که در قله شعر کلاسیک ما قرار دارند، عدالت و محبت موج می‌زند. از فردوسی گرفته که تمام روش‌های پهلوانی اشعارش  مبتنی بر موازین فرهنگی و انسانی و اسلام است، تا حافظ، سعدی، ناصر خسرو و دیگران که همگی از عشق، محبت، عدالت، حق، تواضعی، بزرگ منشی و رسیدگی به احوال دردمندان و مستعضفان تاکید دارند. به گمانم همه این مضامین برگرفته از منطق انسانی اسلام است.

این شاعر با بیان این‌که آن ارزش در ادبیات معاصر نیز امتداد یافته است، ادامه داد: این نگاه نه صرفا در بخشی از ادبیات ما، که در کل آن جاری و ساری است و ادبیات معاصر به شیوه خودش با تاثیرپذیری از انقلاب‌های معاصر جهان عجین شده به طوری که ما در آثار ادیبان معاصر، این مضامین را با شیوه و تلقی امروزی‌تر مشاهده می‌کنیم.

راکعی، نگرش التقاتی و افراطی در برخی رویکردها و رفتارها را غیر منطبق با دیدگاه‌ اسلامی دانست و ابراز کرد: در سال‌های اخیر، نگاهی خشونت آمیز با نام اسلام قد علم کرده که هیچ ارتباطی با مسیر واقعی اسلام نداشته و کاملا انحرافی است. به واقع این رویکرد نه روش و منش پیامبر(ص) بوده و هست و نه سیره ائمه(ع) و نه آن چیزی است که حضرت امام خمینی(ره) برای انسان معاصر مطرح کرده‌اند.

این استاد دانشگاه و زبان‌شناس ادامه داد: گرچه امروز مسائل مادی هم در مضامین شعر شاعران پررنگ شده و آن عشق زمینی هم که به عشق خدایی و عرفان متصل است، باز هم با رویکرد سکولاریستی، مردم‌دوستی و حقوق انسان ارزش تلقی می‌شود.

راکعی با بیان این‌که مخاطب امروز تشنه و پذیرای این ارزش هاست، گفت: هر فطرت سالم و  وجدان آگاهی ولو اگر از انقلاب اسلامی دور باشد اما فراز و فرودها را مشاهده کرده باشد، بر نگاه خیرخواهانه انقلاب و حضرت امام خمینی(ره) و بر ضرورت بروز آن در اشعار صحه خواهد گذاشت.

شاعر مجموعه شعر «سفر سوختن» ابراز کرد: متاسفانه پس از انقلاب اسلامی و در برهه‌هایی، بعضی افراد نوشته‌هایی دارند که از این سلوک معنوی خارج شده و به دیگرانی که مانند خودشان فکر نمی‌کنند، با لحنی خشونت‌بار تاخته و توهین کرده‌اند. این جریان جدید که از توهین به یک قومیت و مردم یک شهر، تا یک اندیشه و تفکر فروگذار نمی‌کند، روش جدیدی است که متاسفانه، تا حدود زیادی نشات گرفته از نگاه خشونت آمیز، افراطی و نفرت‌گراست که هیچ مناسبتی با ارزش‌ها تاکید شده توسط حضرت امام خمینی (ره) و مکتب ایشان ندارد.

راکعی رویکرد پیشگیرانه را مقابل چنین نگاه افراطی ضروری دانست و افزود: لازم نیست برای این که دیگران ما را دوست بدارند و به روش ما بپیوندند. نباید به آنان توهین کرد چون مانند ما فکر نمی‌کنند. اما در عین حال اگر زیبایی در آثار و نگاه ما وجود دارد باید ترویج شوند تا دیگران با دیدن آن ارزش‌ها، روش ما را بپذیرند.

 

 

اندکی صبر نمایید...