نهمین جشنواره بین المللی شعر یارو یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

محمدرضا سنگری: نسل امروز نیازمند روشن‌نگری و هدایتگری امام خمینی(ره) است

اگر محصول جشنواره یارو یادگار به درستی توزیع شود، می تواند نقشی بازدارنده و هدایتگرانه برای نسل امروز داشته باشد. ما به ارزش‌های مورد نظر بزرگان از جمله حضرت امام خمینی (ره) و نگاه انسانی و دوری از افراط و تفریط و با رسیدن به اعتدال، هدایت و تیزبینی‌های الهی امام(ره) که بی شک از بصیرت و روشن‌نگری‌هایی بندگان خاص خداست نیازی مبرم داریم

نویسنده و منتقد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهمین جشنواره شعر یار و یادگار عنوان کرد: اگر محصول جشنواره یارو یادگار به درستی توزیع شود، می تواند نقشی بازدارنده و هدایتگرانه برای نسل امروز داشته باشد. ما به ارزش‌های مورد نظر بزرگان از جمله حضرت امام خمینی (ره) و نگاه انسانی و دوری از افراط و تفریط و با رسیدن به اعتدال، هدایت و تیزبینی‌های الهی امام(ره) که بی شک از بصیرت و روشن‌نگری‌هایی بندگان خاص خداست نیازی مبرم داریم.

محمدرضا سنگری با بیان این‌که، حضرت امام خمینی(ره)، در اعتدال و میانه‌روی، مصداق بارز بودند، افزود: با مروری بر زندگانی ارزشمند بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، پرهیز از افراط، به خوبی مشاهده می‌شود. امام خمینی(ره)، به تعبیری، مصداق آیه «و کذلک جعلناکم امتا وسطا» بودند. ایشان در تمام مسائل زندگی تعادل داشتند و هیچ گاه گروه یا دسته‌ای را به نفع گروه و دسته دیگر قربانی نکردند.

سنگری ادامه داد: امام(ره) همچنانی که در مسایل سیاسی حضور مستقیم داشتند، مباحث معنوی را حفظ می‌کردند. در عین حال که به مسائل اجتماعی توجه داشتند، کیان خانواده را مورد توجه قرار می‌دادند به طوری که با مطالعه زندگانی ایشان، به یک انسان کاملا متعادل و خوش آهنگ در حرکت زندگی مواجه می‌شویم. امام خمینی(ره) با همسر، فرزندان و عروس‌ها نوه‌هایشان هم رفتاری محبت آمیز داشتند.

این نویسنده و منتقد، تعادل و دوری از افراط و تفریط را یکی از مهم‌ترین و بارزترین آموزه‌های اجتماعی و دینی امام خمینی(ره) دانست و افزود: در فرهنگ دینی اسلامی، حرکت و میانه‌روی یک اصل اساسی است. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند «واقصد فی مشیک و اغضض من صوتک» بدین معنا که سعی کن در حرکت خودت میانه رو باشی که این حرکت می‌تواند حرکت بیرونی و راه رفتن، یا در حقیقت حرکت در مسیر زندگی و سلوک را معنا دهد که در هر دو صورت، میانه‌روی امری ضروری است.

سنگری، با بیان این‌که تعال و میانه‌روی مشی بزرگان ما از جمله مولای متقیان حضرت علی(ع) بوده است، عنوان کرد: حضرت علی(ع) وقتی می خواهد خود را توصیف کند، به موضوعی اشاره می‌کند که گاهی اهالی سیاست، فرهنگ و هنر به این جمله ایشان استناد می‌کنند. ایشان می‌فرمایند: «الیمین و الشمال مظله و طریق اوسطی هی الجاده» یعنی چپ و راست هر دو گمراهی است و راه اصلی راه میانه است. به زبان دیگر یعنی اگر می خواهی سیر درستی در جاده باشی نه به این سو نه به آن سو منحرف شو.

وی ادامه داد: افراط در هر قلمرویی از اقتصاد گرفته تا عرصه زندگی روزانه و روابط عاطفی می‌تواند باشد و طبیعتا،  افراط یا تفریطی که در حوزه هنر و ادب اتفاق می‌افتد، حاصل مثبتی به بار نخواهد آورد.

سنگری با اشاره به این که امام خمینی(ره)، مشی حضرت امام علی(ع) را در تعادل و میانه‌روی لحاظ می‌کردند، ابراز داشت: از آن جایی که حضرت امام (ره) راه حضرت علی(ع) را در پیش داشتند و این بزرگ مرد تاریخ، میانه‌روی را پیشه کرده بودند، امام (ره) نیز همواره حرکت در مسیر تعادل  و میانه روی را الگو قرار دادند. یکی از ویژگی‌های بارز زندگی امام (ره) این خصوصیت مثبت، یعنی حرکت در مسیر میانه و اعتدال بود.

وی افزود: ایشان نه با دوست و نه با دشمن ، افراط و تفریط نمی‌کنند و در همه شرایط، رفتاری سنجیده و به سامان دارند. این به سامان بودن، دقیقا همان مفهومی است که در تعادل می توان یافت.

سنگری تصریح کرد: هنرمند واقعی نه به دام افراط می افتد  و نه به دام تفریط. چراکه اگر به سوی تفریط برویم ، مسیر اصلی را، که در فرهنگ دینی مان از آن تحت عنوان صراط مستقیم یاد می‌کنیم، گم خواهیم کرد.

سنگری، با بیان این‌که هنرمند و مخاطب نسل امروز با شرایط ظهور ابزارهای نو در ارتباط و رسانه، به شدت نیازمند شناخت ارزش‌ها و الزامات بزرگان از جمله حضرت امام خمینی(ره) است، بیان کرد: هنرمند امروز، یعنی کسی که می خواهد با تولید اثری ادبی مثل قطعه شعر، قصه یا نمایشنامه و هر گونه دیگر هنری ادبی، به موضوعی بپردازد، باید ابعاد آن را دقیقا بشناسد. همچنین نگاهی دقیق و همه سونگر داشته باشد. تفاوت‌های نسلی از یک سو، و حجم گسترده اطلاعات در جهان امروز کار را برای شناخته شدن این ارزش ها قدری دشوار می‌کند.

این نویسنده  گفت: با در نظر گرفتن واقعیات دنیای جدید، باید در نظر بگیریم افراط در بهره گیری از پدیده‌های نوظهور اجتماعی، رهاورد مثبتی برای جامعه امروزی، مخاطب و هنرمند حقیقی نخواهد داشت.

وی افزود: هنری که خلق می‌شود، باید مبتنی بر مصادیق جامعه باشد و اگر هنرمند، این مصادیق را به درستی نشناسد، مطمئنا اثری درخور نخواهد داشت.

سنگری با بیان این که جشنواره یارو یادگار می‌تواند به ترویج مصادیق و ارزش‌هایی که امام(ره) بر آن‌ها صحه گذاشته‌اند، کمک کند، ابراز کرد: جشنواره‌ای مانند جشنواره یار و یادگار می‌تواند تلنگری باشد به نسل بزرگ تر و نسل نوجوان و جوان ما که کمتر با این واقعیت‌ها آشنا هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر محصول جشنواره یارو یادگار به درستی توزیع شود، می تواند نقشی بازدارنده و هدایتگرانه برای نسل امروز داشته باشد. ما به ارزش‌های مورد نظر بزرگان از جمله حضرت امام خمینی (ره) و نگاه انسانی و دوری از افراط و تفریط و با رسیدن به اعتدال، هدایت و تیزبینی‌های الهی امام(ره) که بی شک از بصیرت و روشن‌نگری‌هایی بندگان خاص خداست نیازی مبرم داریم.

 

 

اندکی صبر نمایید...