نهمین جشنواره بین المللی شعر یارو یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

حسن‌بیگی: جامعه باید به درک اندیشه‌های امام(ره) برسد

جامعه، به خصوص جامعه ادبی‌مان، هنوز به الگوهای امام(ره) احتیاج دارد. خوشبختانه الگوی ارزشمندی همچون امام(ره) در دوره معاصر داشته‌ایم که ضرورت درک اندیشه‌های ایشان را دوچندان می‌کند

ابراهیم حسن‌بیگی، داستان‌نویس در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهمین جشنواره شعر یار و یادگار عنوان کرد: جامعه، به خصوص جامعه ادبی‌مان، هنوز به الگوهای امام(ره) احتیاج دارد. خوشبختانه الگوی ارزشمندی همچون امام(ره) در دوره معاصر داشته‌ایم که ضرورت درک اندیشه‌های ایشان را دوچندان می‌کند.

ابراهیم حسن‌بیگی، داستان‌نویس گفت: هنر ماندگار، هنری است که در آن مفاهیم انسانی مستتر باشد. علت ماندگار و جهانی شدن امثال حافظ و مولانا ، انسانی بودن نگاه آنان است و این امر باعث شده تا در طول ده‌ها قرن ماهیتشان ثابت باشد. بنابراین، اثری که منبعث از نگاه انسانی باشد ماندگار خواهد شد.

حسن‌بیگی، حضرت امام خمینی(ره) را منشا اثرگذاری و الگوی ماندگار انسانیت دانست و گفت: ایشان، که مانند همه‌ی ما حیات انسانی داشته و در کوچه‌ها و خیابان های شهر قدم می‌گذاشته و به مطالعه می‌پرداخته، ویژگی‌های منحصر به‌فردی داشتند که ایشان را به این مرحله و مقطع از تکامل رسانده‌اند.

این نویسنده ادامه داد: ما همچنان نسبت به آموختن از علما و بزرگان بی نیاز نیستیم و به صورت مشخص، حضرت امام خمینی (ره)، منشا تحولات بنیادینی در تاریخ بودند که تا به امروز، نهضت ایشان ادامه دارد و نقش تاثیرگذار نهضت ایشان را در جامعه و هنر و ادبیات مشاهده می کنیم. جامعه، به خصوص جامعه ادبیات، به الگوهایی امثال ایشان احتیاج دارد. خوشبختانه الگوی ارزشمندی هم چون امام(ره) در دوران معاصر وجود داشتند و ضرورت درک اندیشه‌های ایشان را دوچندان است.

نویسنده رمان «محمد(ص)» با بیان این که اثرگذاری حضرت امام خمینی(ره) را می‌توان در دو بعد سیاسی و زندگانی شخصی ایشان بررسی کرد، اظهار کرد: خروجی آن بعد سیاسی، شکل‌گیری انقلاب اسلامی و تحولات اجتماعی بود. اما ایشان به عنوان یک انسان، درون‌مایه‌ای دارند که دین و اعتقادات ایشان سرچشمه این درونمایه است. تأکید می‌کنم که این درونمایه از دین و اعتقاد ایشان سرچشمه گرفته و مطمئنا در این راه ریاضت کشیده‌اند و این طور نبوده که نشسته باشند مثلاً صرفاً دعا کنند و فرشتگان از آسمان نازل شده باشند و این همه ملکات انسانی را به ایشان یکجا اعطا کنند.

وی با بیان این که نویسندگان و شعرا بیش از افراد عادی نیازمند تمسک جستن، استفاده و بهره گرفتن از الگوهای ارزنده‌ای مانند حضرت امام خمینی(ره) هستند، افزود: امام(ره)  به جد تلاش کرده و رنج کشیده‌اند تا بتوانند به این سطح از ایمان دست یابند و به مرحله انسان کامل برسند. قطعا ایشان انسان کامل شدن را به عنوان یک هدف، مد نظر داشته‌اند و برای رسیدن به چنین هدفی رنج برده‌اند و جزو نادر افرادی محسوب می‌شوند که به آن هدف دست یافته‌اند.

حسن بیگی با تاکید بر این‌که نگاه حضرت امام خمینی(ره) به هنرمندان به خصوص نویسندگان و  شاعران در انسانیت، دوری از افراطی‌گری و ارج نهادن به ارزش‌های والای انسانی بوده، بیان کرد: اندیشه حضرت امام(ره)  همچنان زنده است و  نباید صرفا مورد استفاده محققین و مدرسان باشد. بلکه هنرمندان باید مرتبا بخوانند و بدانند و با آن چه امام(ره) نوشته‌اند و آن چه با رفتار و کردار خود به جای گذاشته‌اند ارتباط مستمر داشته باشند.

 

اندکی صبر نمایید...