نهمین جشنواره بین المللی شعر یارو یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

مصطفی محدثی خراسانی: امام(ره) شاعری تمام عیار و کامل بودند

با نگاهی به کارنامه شعر و شاعری امام خمینی(ره) می‌توان به سادگی دریافت که ایشان شاعری تمام عیار و کامل بودند. امام(ره) دارای تفکر و اندیشه‌ای منظوم بودند و جهان شعری مختص به خود داشتند

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهمین جشنواره شعر یار و یادگار عنوان کرد: امام خمینی(ره) با این‌که سرودن شعرشان را از دیگران پنهان می‌کردند اما در نهان شعر می‌گفتند.

وی افزود: با نگاهی به کارنامه شعر و شاعری امام خمینی(ره) می‌توان به سادگی دریافت که ایشان شاعری تمام عیار و کامل بودند. امام(ره) دارای تفکر و اندیشه‌ای منظوم بودند و جهان شعری مختص به خود داشتند.

این شاعر ادامه داد: امام خمینی(ره) ابعاد و سویه‌های شخصیتی گوناگونی داشتند. امام(ره) را باید به عنوان روشنفکری شناخت که بر قله‌های زهد، تقوا و عرفان اسلامی قرار می‌گیرند. ایشان بر کنار از این‌که رهبری دینی بودند نخبه محسوب می‌شدند و این را با مطالعه آثارشان به ویژه دیوان خاص و مثال‌زدنی‌شان می‌توان دریافت.

وی توضیح داد: امام خمینی(ره) روشنفکری متعهد بودند. روشنفکری که به زبانی دیگر، در قبال جامعه اسلامی وظایف خطیری را بر دوش خود احساس می‌کردند و تا زمانی که در قید حیات بودند می‌خواستند به وظایف خطیر خود در قبال جامعه و ملت جامه عمل بپوشانند که البته در این راه سربلند بیرون آمدند و پیروز شدند.

محدثی خراسانی اضافه کرد: امام خمینی(ره) البته از سوی دیگر با تعاریف امروز از روشنفکری ایرانی قابل مقایسه نیستند. ایشان شخصیتی ورای این تعاریف داشتند. موضع‌گیری‌های سیاسی ایشان و دفاع از محرومان و مظلومان بشری نشان از آن دارد که ایشان در کنار اجتهاد با معیارهای خود که می‌توانند معیارهایی خاص و در عین حال الگو شونده باشند، روشنفکری حقیقی محسوب می‌شدند. البته امام(ره) روشنفکری را نه یک بعد از شخصیت خود که وظیفه‌ای برای خدمت به جامعه می‌دانستند.

وی گفت: امام خمینی(ره) با این بعد از شخصیت خود جهان اسلام را به هم ریخت و تعریف تازه‌ای از اسلام رحمانی به جهان معرفی کردند. ایشان همواره به تعهد خود در قبال جامه می‌اندیشیدند و این موضوع حتی در ناب‌ترین شعرهای عرفانی ایشان نیز متجلی است. بنیان‌گذار انقلاب اسلامی از سوی دیگر به همه فنون و صنایع ادبی آگاه بودند و شعر را هم می‌شناختند. علاقه وافری به سبک عراقی داشتند و سعی می‌کردند در همین سبک شعر بسرایند. اغلب شرهای ایشان عرفانی-اجتماعی است و در نوع خود به نظیر به شمار می‌رود که بارها و بارها می‌توان آن‌ها را خواند و معانی و آنات جدیدی را در آن‌ها کشف کرد.

مصطفی محدثی خراسانی متولد تایباد خراسان است و تا کنون کتاب‌هایی چون «سلوک باران»، «شاعران پروازی» و «هزار مرتبه خورشید» از وی منتشر شده است.

 

اندکی صبر نمایید...