نهمین جشنواره بین المللی شعر یارو یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

محمود حبیبی: ضرورت پرداختن به ویژگی‌های بارز انسانی حضرت امام(ره)

حضرت امام خمینی(ره) چه در نگاه سیاسی و هم در آثار خود، به اخلاق و انسانیت توجهی ویژه داشتند و بر همین اساس، آثارو اشعار ایشان، مملو از اخلاق، انسانیت و عرفان است.

محمود حبیبی کسبی، شاعر در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهمین جشنواره شعر یار و یادگار گفت: حضرت امام (ره) همواره نگاهی انسانی و اخلاقی در اشعارشان داشتند و در این زمینه به تعالی رسیدند.

محمود حبیبی کسبی، شاعر عرفان و اخلاق را دو مولفه بارز آثار و نگاه حضرت امام خمینی(ره) برشمرد و گفت: حضرت امام خمینی(ره) چه در نگاه سیاسی و هم در آثار خود، به اخلاق و انسانیت توجهی ویژه داشتند و بر همین اساس، آثارو اشعار ایشان، مملو از اخلاق، انسانیت و عرفان است.

حبیبی کسبی ، با اشاره به جایگاه ویژه شعر و شاعری در نگاه بزرگان و عالمان دینی از دیرباز تا کنون عنوان کرد: شاعری و شعر گفتن جایگاهی ویژه در نگا علما  داشته و شعر درخشان، به خودی خود به نوعی رسانه تلقی می‌شده است. بر همین اساس حضرت امام (ره) نیز با آثار و اشعار خود، سعی در ترویج و تبیین نگاهی انسانی، اخلاق گرا و دین‌مدار داشتند.

این شاعر  با اشاره به این که علما و شعرا در محورهای آموزشی و اخلاقی، و گروهی در رثا و مدح بزرگان شعر می‌سروده‌اند نگرش جهان شمولی حضرت امام (ره) در آثار خود را یادآور شد و افزود: حضرت امام(ره) علاوه بر اشعار عرفانی، اخلاقی و تعلیمی، اشعار مدح و مرثیه‌سرایی برای بزرگان دینی نیز دارند. چراکه حضرت امام(ره) به اهمیت شعر واقف بودند و شاعری را عار نمی‌دانستند.

حبیبی کسبی، با بیان این که حضرت امام(ره) نیز  همچون دیگر علما، منتشر نشدن آثار در زمان حیات، را رعایت کردند، عنوان کرد: مساله شعر گفتن در خانواده امام(ره) نیز امری جدی تلقی می‌شد؛ به‌طوری‌که ایشان برای نزدیکان خود نیز  اشعاری سروده‌اند. بنابراین، ایشان نه تنها به عنوان یک رهبر و یک عالم دینی، بلکه به عنوان یک شاعر مطرح هستند.

وی علاقه امام به شعر و  شاعری را از ویژگی‌های برجسته ایشان برشمرد و افزود: علاقه امام(ره) به شعر و شاعری، در خانواده و خاندان بزرگوارشان مطرح بود و این امر موجب شد تا ایشان را به عنوان یک شاعر با اشعار قابل استناد در جهان بشناسند.

 این شاعر با اشاره به این که جشنواره یار و یادگار فرصت مغتنمی برای عرضه آثار درخور و ارزشمند اخلاقی و عرفانی است، بر ضرورت توجه به ابعاد ویژه شخصیتی حضرت امام(ره) در این جشنواره تاکید کرد و افزود: شخصیت تابناک و مقدس حضرت امام (ره) نقطه اتکایی است که شاعران جوان باید در آثارشان مورد توجه قرار دهند اما در عین حال باید توجه داشته باشند که از سفارشی ‌سرودن، که آفت شعرهای معاصر ماست پرهیز کنند.

محمود حبیبی کسبی متولد 1360، کارشناس زبان و ادبیات فارسی است. مجموعه شعر «منشور» وی در سال 88 از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسید. دومین اثر وی با عنوان «دساتیر» سال 90 از سوی انتشارات تکا منتشر شد.

 

 

 

اندکی صبر نمایید...