نهمین جشنواره بین المللی شعر یارو یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

حسین اسرافیلی: ارزش‌های شعر امام(ره) باید سرلوحه آثار درخشان قرار گیرد

با توجه به این‌که امروز برخی از شاعران جوان از نگاه اصیل و ارزشمند امام خمینی(ره) در شعر و ادب، آن هم در سال‌های پیش و پس ازانقلاب فاصله گرفته‌اند، ضرورت توجه به ارزش‌ها نهفته در شعر و ادب امام(ره) بیش از پیش حس می‌شود

حسین اسرافیلی، شاعر در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهمین جشنواره شعر یار و یادگار عنوان کرد: با توجه به این‌که امروز برخی از شاعران جوان از نگاه اصیل و ارزشمند امام خمینی(ره) در شعر و ادب، آن هم در سال‌های پیش و پس ازانقلاب فاصله گرفته‌اند، ضرورت توجه به ارزش‌ها نهفته در شعر و ادب امام(ره) بیش از پیش حس می‌شود. به گمانم توجه به چنین ارزش‌هایی باید سرلوحه شاعرانی که برای خلق آثار درخشان و اصیل تلاش می‌کنند، قرار گیرد.

حسین اسرافیلی، شاعر پیشکسوت با بیان این که ارزش‌ها و ارجمندی‌های ادب پارسی از هویت دینی و ملی ما سرچشمه می‌گیرد، عنوان کرد: این ارزش‌ها، در ادب، هنر و حتی آثار باستانی ما ظهور و بروز دارند. ایرانیان این هویت را همواره ارج نهاده‌اند و حضرت امام خمینی(ره) نیز به عنوان یک ایرانی اصیل ارزش‌ها و ارجمندی‌های ادب پارسی را در شعرش حفظ کرده است.

شاعر مجموعه شعر «مردان آتش نهاد» با اشاره به ورود سمبل‌های جدید به فرهنگ فارسی و ماندگار شدن یا نشدن آن‌ها، بیان کرد: سمبل‌های ارجمندند و ارزشمند و بومی به هر تقدیر جزو فرهنگ ما خواهند شد و سمبل‌هایی که رنگ و بوی بومی نداشته باشند خواه وناخواه فراموش می‌شوند. سمبل‌هایی وجود دارد که جزو به اصطلاح تنه اصلی فرهنگ دینی و ملی ما به شمار نمی‌روند و طبعاً در طول قرون متمادی از یادها می‌روند. هنر امام خمینی(ره) زنده نگاه داشتن ارزش‌های بومی و ملی در شعر و آثارشان است.

وی با تاکید بر این‌که با توجه به دیدگاه بزرگان و ارجمند داشتن و دانستن ادب پارسی در نگاه شاعران امروزی، این ارجمندی‌ها باید بروز و ظهور یابد، توضیح داد: شاخصه اصلی ماندگاری شعر در سرزمینی که مهد شعر و شاعری است، توجه به هویت، زبان، کیش و میهن خواهد بود. البته طبعاً بخشی از ماندگاری شعر به فرم و ساختار و بخشی به محتوای آن اثر هم مربوط می‌شود. به هر تقدیر شعر هر سرزمینی ساختار خاص خود را دارد که بر اساس مطابقت شعر با آن ساختار، ماندگاری و یا عدم ماندگاری‌اش رقم می‌خورد.

وی اضافه کرد: گاهی یک بیت به عنوان ضرب المثل در اذهان مردم جای می‌گیرد و دهان به دهان می‌چرخد. همه این‌ها به دلیل ارجمندی محتوایی آن شعر است. می‌خواهم بگویم که ارزش‌ها و ارجمندی‌ها تابع سیاست‌ها روز و تغییرات زمانه نیستند و در جان شعر فارسی وجود دارند. امروز با این‌که شاید بخشی از شاعران جوان از نگاه اصیل و پر مایه ادب فارسی فاصله گرفته‌اند، برای حفظ چنین ارزش‌هایی ضرورت آن حس می‌شود که به آثار و شعر امام خمینی(ره) توجه ویژه کرد و تلاش‌های وی  را در زمینه شعر و شاعری به عنوان سرلوحه‌ای برای شاعران جوان که می‌خواهند شعر درخشان خلق کنند، قرار داد.

 

اندکی صبر نمایید...