نهمین جشنواره بین المللی شعر یارو یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

بهروز قزلباش:نگاه و اندیشه امام(ره)، چراغ راه هنرمند نسل امروز

تعهد یک کلمه است، اما در حقیقت عصاره‎ی آموزه‌ها و تربیت دینی است. حضرت امام(ره) نیز بر این موضوع تاکید داشته و بارها در سخنرانی‌ها و نوشته‌های خود بر این امر تکیه کرده‌اند. تسری موضوع تعهد، توحید و الوهیت در تمام شئون زندگی حضرت امام خمینی(ره) در اولویت بود و این موضوع به گونه‌ای در شخصیت ایشان بارز بود که هیچ نقطه و جای خالی در حیات معقول و مومنانه انسان باقی نمی‌گذاشت

بهروز قزلباش، شاعر- پایگاه اطلاع‌رسانی و ستاد خبری نهمین جشنواره شعر یار و یادگار: تسری موضوع تعهد، توحید و الوهیت در تمام شئون زندگی حضرت امام خمینی(ره) در اولویت بود و این موضوع به گونه‌ای در شخصیت ایشان بارز بود که هیچ نقطه و جای خالی در حیات معقول و مومنانه انسان باقی نمی‌گذاشت. به این معنا که، مساله الوهیت و توحید و تعهد و ایمان انسان مومن با رعایت آموزه‌های توحیدی، در تمامی عرصه‌های زندگی، جاری و ساری است

اندیشه و عمل امام خمینی(ره) به ما نشان می‌دهد که در نگاه سیاسی و منش انقلابی، نخست خداوند را مقابل و حاضر در تمامی بخش‌های زندگی می‌دیدند و لذا، این نگاه را در آثار خویش نیز متجلی داشتند. جمله معروف حضرت امام(ره) که می‌فرمایند «عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید»، به ظاهر فرمولی کاربردی و ساده است که عمل متعهد و اعتقادی را تفسیر می‌کند و مورد تاکید قرار می‌دهد.

تعهد یک کلمه است، اما در حقیقت عصارهی آموزه‌ها و تربیت دینی است. حضرت امام(ره) نیز بر این موضوع تاکید داشته و بارها در سخنرانی‌ها و نوشته‌های خود بر این امر تکیه کرده‌اند.

آن‌هایی که قلم به دست دارند، باید این نگاه امام(ره) را در اعمال و آثارشان مورد توجه قرار دهند. تعهد و توجه به انسانیت و معرفت، ضرورتی است که به ویژه در میان هنرمند، در همه عرصه‌های زیستی، تفکری و عملی انسان جایگاه ارزشمند خود را حفظ می‌کند.

البته آثار و نگاه امام(ره)، آن‌طور که باید و شاید و شایسته شأن و جایگاه تفکر ایشان است معرفی و تبیین نشده است و نسل امروزی، کمتر با عمق این اندیشه‌ها آشناست.

متولیان ترویج و تبیین اندیشه حضرت امام(ره)، رسانه‌ها و صاحبان قلم، وظیفه‌ای ملی و انقلابی دارند. باید توجه داشت که با ناقص معرفی شدن اندیشه‌های امام(ره)، تحریف اتفاق می‌افتد و این خطایی است که می‌تواند گریبان‌گیر جامعه امروز ما شود.

نسل امروز، فاصله‌ای از بُعد زمانی با حضرت امام (ره) دارد، اما این فاصله نباید باعث شود اندیشه امام(ره) و آثار و فعالیت‌های هنری ایشان مغفول واقع شود و از طرفی آبشخورهای سیاسی، اجتماعی، اندیشه‌ای و هنری نسل امروز، به منابع نادرست و منحرف دشمن تبدیل شود.

یادمان باشد منشا همه چیز در عالم، پروردگار است و این نگرش در هنر نیز باید منشا حرکت هنرمند قرار بگیرد.

اندکی صبر نمایید...