نهمین جشنواره بین المللی شعر یارو یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

شالبافان: در شعر امام خمینی(ره) اخلاقیات و جایگاه ویژه‌ای داشت

اغلب بنیان‌گذاران فقه شیعه، خود شاعر بوده‌اند. شعر و ادبیات متعهد به عقیده من هرگز از آموزه‌های دینی و مذهبی جدا نبوده و نیست

محمدرضا شالبافان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهمینجشنواره یار و یادگار، با اشاره به این‌که امام خمینی(ره) در شعرهایشان تمایل به عرفان داشتند گفت: امام(ره) همواره تمایل داشتند که در شعر هم متعهد باشند.

شالبافان، شاعر در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دهمین جشنواره شعر یار و یادگار گفت: اغلب بنیان‌گذاران فقه شیعه، خود شاعر بوده‌اند. شعر و ادبیات متعهد به عقیده من هرگز از آموزه‌های دینی و مذهبی جدا نبوده و نیست.

وی افزود: در این نوع ادبیات اخلاقیات نقش مهمی ایفا می‌کند و امام خمینی(ره) نیز در اشعارش به این موضوع پرداخته‌اند. این اخلاقیات مهمترین دلیل بعثت رسول اکرم(ص) نیز هست که از دیگر سو با ادبیات متعهد قرابت دارد.

این شاعر و منتقد ادبی ادامه داد: گر چه در قرآن شاهد بوده‌ایم چندبار شعر دوران جاهلیت مورد عطاب قرار می‌گیرد، اما این دیدگاه مربوط به ادبیات غیر متعهد و غیر واقعی است و باید در نظر داشته باشیم بسیاری از بنیان‌گذاران فقه شیعه، شاعرند.

شالبافان افزود: در آغاز مشروطیت، بسیاری از افرادی که مدرنیته یا سنت را انتخاب کردند به سمت افراط‌گرایی رفتند. حتی برخی از افرادی که مدنیت را انتخاب کردند رویکردی افراطی داشتند. در چنین شرایطی است که پس از گذشت سال‌ها در ایران و پس از مشروطه، امام خمینی(ره) ادبیات متعهد و عرفانی را به ما معرفی می‌کنند.

او با اشاره به این‌که امام خمینی(ره) بی پرده سخن می‌گفتند، ادامه داد: به عقیده من بسیاری از افراد جامعه بعد از وفات حضرت امام(ره) و چاپ اشعارشان متوجه رویکردشان به فقه و جایگاه عرفانی ایشان شدند.

شالبافان با اشاره به این‌که در حال حاضر ما با نسل شاعران جوانی روبه‌روییم که بسیاری از آن‌ها پس از وفات یادگار دوم امام، حاج احمد آقا به دنیا آمده‌اند، افزود: وجود جشنواره یار و یادگار فرصتی است که همواره رویکرد و نگرش حضرت امام(ره) و همراهان و نزدیکان ایشان تبلیغ شود و در اذهان بماند و ماندگار شود. به گمانم یادآوری این دیدگاه در شرایط کنونی ادبیات ما بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: البته ما نمی‌توانیم از نسل جدید توقع داشته باشیم مثل انقلابیون دهه 40 شعر بگویند. در حقیقت جوان بیست ساله امروز باید حرف جامعه امروز را بزند.

این شاعر افزود: گرچه نیازی به تکرار اشعار قدیم نیست اما جایگاه این جشنواره از آن نظر که نسل جوان را با نگاه حضرت امام(ره) آشنا می‌کند و نشان می‌دهد ایشان چقدر با افراط و افراطی‌گری و نگاه سنتی مقابله کرده‌اند ارزشمند و ضروری است.

محمدرضا شالبافان، شاعر و منتقد ادبی است که از مجموعه آثار او می‌توان به «قرار ملاقات پشت سعیدیه» اشاره کرد.

اندکی صبر نمایید...