نهمین جشنواره بین المللی شعر یارو یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

سعیدی راد: امام(ره) مخالف افراط‌گرایی بودند

امام خمینی(ره) از روی تفنن شعر می‌سرودند و هرگز نخواستند به عنوان شاعر مطرح باشند؛ گرچه شعرهایی که از ایشان منتشر شده نشان ازتوانایی سرآمدشان در زمینه شعر دارد.

عبدالرحیم سعیدی راد، شاعر با بیان بر این‌که بسیاری از علمای ما از دیربار با شعر آشنا بوده‌اند در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره یار و یادگار گفت: امام خمینی(ره) از روی تفنن شعر می‌سرودند و هرگز نخواستند به عنوان شاعر مطرح باشند؛ گرچه شعرهایی که از ایشان منتشر شده نشان ازتوانایی سرآمدشان در زمینه شعر دارد. آنچه حتی از شعرهای امام(ره) می‌توان دریافت مخالفت ایشان با افراط‌گرایی و تحجر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جشنواره یار و یادگار، سعیدی‌راد گفت: حضرت امام خمینی(ره) هرگز به انتشار آثار شعری‌شان اقدام نکرد. همین امر نشان می‌دهد که شعر برای این رهبر سیاسی مذهبی جهان اسلام، بخش جنبی و تفننی زندگی‌شان را دربرمی‌گیرد. من هم به عنوان شاعری که از سال‌های جوانی شعر ایران را دنبال می‌کردم، نخستین آثار ایشان را که در سال1342 سروده بودند، بعد از رحلتشان خواندم.

وی با اشاره به این‌که زبان شعری امام خمینی(ره) با زبان شاعران گذشته مانوس بود، اظهار داشت: گرچه شعر برای ایشان تفنن بوده اما درعین حال شاعری چیره دست محسوب می‌شدند چنانچه اشعارشان به سبک و سیاق شاعران گذشته و به ویژه سبک عراقی سروده می‌شد و البته به حافظ نیز علاقمند بودند.

سعیدی‌راد ادامه داد: امام(ره) در حالی به زبان شعر سخن گفته‌اند که هنوز سرودن ایشان با گذشت این همه سال، برای برخی جانیفتاده. آن‌ها همان افراطیونی هستند که همواره با تندی با این موضوع برخورد کرده‌اند. امروز هم حتی افرادی در حوزه‌های علمیه هستند که نتوانستند با شعر کنار بیایند. از دوستان طلبه خود شنیده‌ام در برخی حوزه‌های علمیه داشتن کتاب شعر ممنوع است. حال باید بررسی کرد که حضرت امام خمینی(ره) چندین سال قبل و در چه شرایطی شعر می سروده و این نشان از اندیشه آزاد و مقابله با افراطی گری ایشان دارد.

این شاعر به شجاعت امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: حضرت امام(ره) یک آزاداندیش بودند و در آن زمان با همین روحیه شعر می‌گفتند و اشعارشان بین طلبه‌ها دهان به دهان می‌چرخید. شجاعت حضرت امام(ره) به گونه‌ای بود که با هرچیزی که رنگ و بوی تحجر داشت، مقابله می‌کردند.

سعیدی‌راد ادامه داد: حوزه مبارزات امام خمینی(ره) به عنوان یک رهبر بزرگ ابعاد مختلفی داشت که یکی از آنها همین شعر سرودنشان بود و همچنین نوع واژه‌هایی که در اشعارش به کار می‌بردند. این‌ها نشان از اندیشه آزاد و شجاعت بی نظیر ایشان دارد.

سعیدی‌راد شعر «ساعت به وقت دلتنگی» را در سال 1386 توسط انتشارات تکا منتشر کرد. از آثار وی می‌توان به مجموعه شعر «خورشید در مشت» که درباره بیداری اسلامی و مقاومت بین‌الملل است، اشاره کرد. این کتاب از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه منتشر شده است.

 

اندکی صبر نمایید...