نهمین جشنواره بین المللی شعر یارو یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

اکبر بهداروند در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره یار و یادگار: مهم‌ترین ویژگی امام(ره) تهور و جسارت بود/امام(ره) کاری به نگاه و قضاوت دیگران نداشت

اکبر بهداروند در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره یار و یادگار: مهم‌ترین ویژگی امام(ره) تهور و جسارت بود/امام(ره) کاری به نگاه و قضاوت دیگران نداشت. پیام من به جشنواره شعر یار و یادگار این است که مسوولان در انتخاب شاعران تعمق کنند و از شاعرانی زبده در جشنواره تقدیر کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره یار و یادگار بهداروند گفت: امام خمینی(ره) جزوه کوتاهی درباره سروه توحید دارند. در ابتدای بسم‌الله ایشان در حدود 150 صفحه حرف زده است. این در حالی است که این سوره هفت آیه بیشتر ندارد.

وی افزود: امام(ره) تعمداً فلسفه را شروع کرد و سنت‌شکنی‌ای در قم انجام داد کما اینکه خودشان می‌گویند آقا مصطفی کوچک بود برخی‌ها وقتی آقا مصطفی از کاسه ای آب می‌خورد دیگر از آن کاسه آب نمی‌خوردند یعنی فلسفه را حتی حوزویون نیز منع کرده بودند و دیگر این‌که از دوران جوانی همه قم می‌دانستند که امام(ره) شاعر است و شعرهایشان را در ملاء عام می‌خواندند. علامه طباطبایی نیز همین‌طور بودند.

این شاعر اهل بیت ادامه داد: آیت‌الله میلانی یکبار در جلسه‌ای خصوصی به من می‌گفتند که فلانی من شعر می‌گفتم و خدمت آقا می‌رسیدیم و ایشان ‌گفتند تو فقط شعر نگو تو واقعاً فلسفی هستی و باید استدلال کنی و عقل و معرفتت را پرورش دهی. امام(ره) تعمداً در ابراز وجود فلسفه و شعر اصرار داشتند. حتی قمی‌ها و دوستان و نزدیکان امام(ره) شعرهای دوران قبل از مرجعیت ایشان را به یاد دارند.

وی توضیح داد: ماجرای 15 خرداد مربوط به قدیم است که امام(ره) در این باره شعر گفته‌اند. باید از مسوولان و دست‌اندرکاران سوال کرد که پیرمردی مانند من که 55 سال از عمرش را به فرهنگ این مملکت خدمت کرده چرا نباید اطلاع دقیقی از جشنواره یار و یادگار داشته باشد. این موضوع به خاطر این است که از اول انقلاب پنج شاعر به عنوان شاعران انقلاب مطرح شده‌اند و در شعر فجر و موسیقی، رادیو، شهرداری و دفاع مقدس و در همه جاها حضور دارند و چنین جاهایی را تیول خود کرده‌اند. در حالی که به شاعران شهرستان بهایی نمی‌دهند و آن‌ها به دلیل دور بودن از تهران به حساب نمی‌آیند.

بهداروند یادآور شد: پیام من به جشنواره شعر یار و یادگار این است که مسوولان در انتخاب شاعران تعمق کنند. تعداد شاعرانی را که به اصطلاح دم دستشان است صرفاً به عنوان شاعر انقلاب انتخاب نکنند و فوراً به آن‌ها بگویند شما در جلسات شرکت کنید. باید در استان‌ها جست‌وجو و تفحص کنند. آیا تنها همین پنج شاعر در تهران هست و شاعران استان‌های دیگر هیچ جایی ندارند؟ در واقع شاعران انقلاب ما به چند نفر از جمله بیگی، میرشکاک، اسرافیلی، محدثی و معلم محدود می‌شود در حالی که در شهرستان‌ها شاعران مطرحی داریم. به گمانم جشنواره یار و یادگار باید به شاعران شهرستان بها دهد و آن‌ها را وارد متن موضوع جشنواره کنند.  

بهداروند متولد 1329 است. از آثار تحقیق و تصحیح ایشان می شود به این آثار اشاره کرد: کلیات محتشم کاشانی، کلیات اقبال لاهوری، دیوان حافظ، گلستان سعدی، نگار دانش، از تبار شبنم، آواز سبز ایل، آیینه مهر، چکامه زخم، کلیات سه جلدی بیدل دهلوی، نثرهای بیدل، رباعیات بیدل، غزلیات سه جلدی بیدل دهلوی، غزلیات یک جلدی بیدل دهلوی، مثنوی‌های بیدل دهلوی، نثرهای بیدل دهلوی، تبسم یک قافله آه، مقالات اقبال شناسی، غزلیات ظهوری ترشیزی، رباعیات ظهوری ترشیزی، کلیات ملک قمی، کلیات واعظ قزوینی، شهربانو و خاکسترهای سرد، مقالات بیدل شناسی،کلیات ظهیر فاریابی، دوبیتی از مشروطه تا امروز، کلیات طبیب اصفهانی، فرهنگ رشیدی و ...

اندکی صبر نمایید...