نهمین جشنواره بین المللی شعر یارو یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

گزارشی از مراسم پایانی جشنواره شعر فجر

مراسم پایانی دهمین جشنواره شعر فجر با معرفی برگزیدگان این جشنواره و سخنرانی مسئولان برگزاری آن برپا شد.

مراسم پایانی دهمین جشنواره شعر فجر با معرفی برگزیدگان این جشنواره و سخنرانی مسئولان برگزاری آن برپا شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یار و یادگار بنقل از ایسنا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی جشنواره شعر فجر که اول اسفند در سالن همایش‌های رفاه برگزار شد در سخنانی گفت: من خودم از شعر بهره‌مند نیستم اما شاعران را بسیار دوست دارم. شعر شناسنامه سرزمین ما است؛ شناسنامه‌ای که اصالت دین را می‌نمایاند و هنری والا است که آرمان‌ها و آرزوهای انسان را به گویاترین زبان آورده است. شعر فرصت تماشای جهان است و دانستن آن حال انسان را بهبود می‌بخشد. شعر از گذشته برای ما به یادگار مانده است و رسالت شاعران به خصوص شاعران جوان حفظ این گنیجنه است. شعر در موجزترین و خوش‌آهنگ‌ترین همنشینی واژه‌ها راهی برای بیان صداقت است که قلب مخاطب را مورد تاثیر قرار می‌دهد تا فرد ببیند و باور کند که اگر عشق باشد هر ناممکنی ممکن می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: در جهان امروز شاعری که فقط به ذوق اکتفا کند رو به انزوا است. لازمه شاعری مشاهده و تجربه است. در دنیای امروز حرف کلیشه‌ای زدن راه به جایی نمی‌برد. شاعر معاصر باید خلاقانه بیندیشد؛ در غیر این صورت شعری می‌خوانیم که به فارسی سروده شده اما راه به جایی نمی‌برد.

جنتی با بیان اینکه شعر آینه عزت ایرانی است اظهار کرد: دهمین دوره جشنواره شعر فجر با برخورداری از تجربه دوره‌های پیشین و اصالت کتاب‌های شعر کار خود را آغاز کرد. امروز در آخرین روز جشنواره‌ای هستیم که در آن شاهد جوشش و کوشش بودیم و برای تعالی انسان قدم برداشته است. شعر فجر فراگیرترین جشنواره شعر است که با مشارکت ادیبان و شاعران کارنامه یک‌ساله شعر ایران را مقابل ما می‌گذارد.

وزیر فرهنگ درباره بین‌المللی شدن این جشنواره تصریح کرد: فجر به جز بررسی الگوهای داخلی باید شعر همسایگان همچون تاجیکستان و افغانستان را مورد بررسی قرار دهد و در این راه همت ورزد و به یمن این جشنواره باید الگوی آینده شعر ایرانی اسلامی ترسیم شود.

مهدی قزلی دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر و مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان نیز گفت: در سفره انقلاب، انتخاب‌، اجرا و داوری جشنواره از عدالت خارج نشده است. این جشنواره در بخش‌های رقابتی، محافل و دوره‌ها برگزار شد. بخش رقابتی با دبیری علمی اسماعیل امینی به خوبی پیش رفت. محافل هم ریشه‌های شعر را هم در ایران و هم در خارج مورد بررسی قرار داد.

قزلی در ادامه نکاتی درباره محافل قم‌، ایلام‌، همدان‌، بجنورد‌، بم‌ و... و محافل خارجی بیان کرد.

او سپس درباره دوره‌های ادبی نیز تشریح کرد: دوره‌هایی که در کل ایران برگزار شد به خوبی مورد استقبال قرار گرفت و شرکت‌کنندگان موفق شدند استادان خلاقه را از نزدیک ببینند. قطعا این دوره‌ها در ذهن استادان و شرکت‌کنندگان خواهد ماند.

اسماعیل امینی دبیر علمی جشنواره شعر فجر نیز بیان کرد: جشنواره فجر بعد از 10 دوره مقام و اعتباری در بین جامعه ادبی کسب کرده است. این جایگاه بیش از هرچیزی حاصل همکاری و حضور اهالی ادب است که با تدبیر اهالی اندیشه به دور از مجادلات بیهوده به شعر پرداخته‌ایم.

 

در مراسم پایانی جشنواره شعر فجر، قطعه موسیقی «رفته‌های نرفته» برای گرامی‌د‌اشت یاد شاعران شناخته شده کشورمان توسط بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با آهنگ و صدای اهورا ایمان، بر شعری از امیرعلی سلیمانی، پخش شد.

امیرحسین اللهیاری شاعر تقدیری بخش شعر بزرگسال هنگام دریافت جایزه خود پس از خواندن یک غزل از مجموعه‌اش گفت: مجری مرا شاعر بی‌حاشیه معرفی کرد. امیدوارم شعر امروز بی‌حاشیه شود زیرا این حاشیه شعر امروز را سوزانده است. این جایزه به من داده نشده بلکه به کتاب داده شده است. روزی که من نباشم این مجموعه می‌ماند.

برگزیدگان دهمین جشنواره شعر فجر به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش شعر بزرگسال، مجموعه غزل‌های «پری‌خوانی» سروده امیرحسین اللهیاری و «سکته سوم» سروده غلامرضا بروسان شاعر فقید به عنوان اثر تقدیری معرفی شدند.

داوران این بخش هیچ اثری را به عنوان کتاب برگزیده معرفی نکردند.

جایزه‌های این بخش با حضور سعید بیابانکی، سیدعباس صالحی، سعیدی حسینی (مدیرعامل باغ کتاب) و جواد محقق اهدا شد.

نامزدهای این بخش: «بادام هزاره‌ها» محمدشریف سعیدی (انجمن شاعران ایران)، «پرتره» هرمز علی‌پور (نیماژ)، «دو قدم مانده به خاکستر» تیرداد نصری (سولار)، «سپیدخوانی روز» مفتون امینی (ثالث)، «سکته‌ سوم» رضا بروسان (نیماژ)، «سکوت فرفره کوچکی بود که در باد می‌چرخید» احمدرضا احمدی (نیماژ)، «سیبی از باغ زمستان» جعفر درویشیان (دیباچه)، «لحظه جهان» قربان ولیئی (نیستان)، «مجموعه آثار هوشنگ چالنگی» هوشنگ چالنگی (افراز)، «مجموعه غزل پری‌خوانی» امیرحسین اللهیاری (قطره).

داوران: بهمن سالکی، سعید بیابانکی و مصطفی علی‌پور

***

در بخش درباره شعر، کتاب «نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب پارسی» نوشته عباس ماهیار برگزیده و «مکتب هرات و شعر فارسی» نوشته حسن نصیری جامی شایسته تقدیر شناخته شد.

نامزدهای این بخش: «آتش پارسی» (دوجلدی) حمید یزدان‌پرست (اطلاعات)، «از هفت پیکر تا هشت بهشت» محمدجعفر محجوب (مروارید)، «مکتب هرات و شعر فارسی» حسن نصیری جامی (مولی)، «نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب پارسی» عباس ماهیار (اطلاعات)، «نگاهی به شعر سنتی معاصر» فضل‌الله رضا (اطلاعات).

داوران: محمدسرور مولایی، بهادر باقری و علیرضا فولادی.

***

در بخش شعر کودک و نوجوان، «هر گلابی یک چراغ» سروده کمال شفیعی و «یک قوری پر از قور» سروده مریم هاشم‌پور مشترکا به عنوان اثر برگزیده معرفی شدند.

همچنین مجموعه هفت‌جلدی «قصه نمایش کودکان» سروده مهری ماهوتی به عنوان اثر قابل تقدیر شناخته شد.

جایزه‌های این بخش با حضور مصطفی رحماندوست، سیدعباس صالحی، علی جنتی، اسماعیل امینی و حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی اهدا شد.

نامزدهای این بخش: «حال غنچه خوب است» غلامرضا بکتاش(سوره مهر)،«قد سر سوزن» ناصر کشاورز(کانون)، «قصه نمایش کودکان(مجموعه 7 جلدی) مهری ماهوتی(سوره مهر)، «هر گلابی یک چراغ» کمال شفیعی(سوره مهر)، هی برف برف هی برف «سعیده موسوی‌زاده»(سوره مهر)، «یک قاچ هندوانه» زهرا داوری(کانون)، «یک قوری پر از قور» مریم هاشم‌پور(کانون(

داوران: مصطفی رحمان‌دوست، مریم جلالی و انسیه موسویان

این گزارش کامل می‌شود.

اندکی صبر نمایید...