نهمین جشنواره بین المللی شعر یارو یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

غزل تاجبخش/چه کنم رهبر خوبم وطنم ایران است

خصوصیات منحصر بفرد امام درس بزرگ تاریخی به این ملت داد.آنهایی که شناخت بیشتری پیدا کردند بیشتر از امام بهره بردند وبه نظرم آنهایی که بهره کمتری بردند دچار ضرر شدند

غزل تاجبخش در گفتگویی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی یار و یادگار گفت: برخلاف رشته تحصیلی ام علاقه بسیاری به شعر و ادبیات دارم و سالهاست که در این حوزه فعالیت می کنم؛ در همین راستا جلسات ماهانه شعری از سال1360 در منزلم دارم که در هفته گذشته چهارصدمین جلسه آن را پشت سر گذاشتیم. در این جلسات شعر های مختلف قرائت و سپس مورد نقد و بررسی قرار می گیرد ؛ از سالهایی که انقلاب اسلامی مسیر خود را پیدا کرد و قیام مردمی به رهبری امام خمینی حرکت سریع خود را آغاز کرد با اندیشه های امام خمینی آشنا شدم و فعالیت شعری م در این زمینه سرعت بیشتری پیدا کرد. در زمانی که به سبب جو سنگینی که توده ای ها و گروهکها و مجاهدین تئوری "جهان وطنی" را مطرح می کردند و سخن گفتن و شعر سرودن در باره "وطن" و "میهن" کمی سخت بود من آن شعر معروف خودم در باره امام و وطن را سروده ام که در آن زمان بسیار مورد استقبال قرار گرفت. وی گفت: عنوان شعرم این است: چه کنم رهبر خوبم وطنم ایران است.  این شعر را با حس وطن دوستی و برای امام عزیز سرودم:«چه کنم رهبر خوبم وطنم ایران است»

رهبرم گفت، بیا من رفتم

جان به کف، سوخته پر، دل بر حق

از شب ظلم،به عدل سحر پاک و دل آرا رفتم

رهبرم گفت بده دست به نیکان خدا

دست شستم زهمه از سر اخلاص صفا آوردم

رهبرم گفت موحد تو بخوان نام خدا

بهرِنامیدنِ الله... وجودم فریاد

بند بند دلم از بند اسارت آزاد

من سراپا همه ایثار،همه عشق، همه جان بودم

رهبرم گفت بکش یا که بمیر

من چنان سوخته،کز روز ازل کشته عشق

پره های گل باور کفن مرده عشق

رهبرم، رهبر خوبم ، تو بگو،باز بگو، باز بخوانم که هنوز

نیمه جانی به لب قطره دل لرزان است

بخداوند، به عصمت، به شهادت، به وطن

تارِ پر زخمه دل ، در تپش ایمان است

چه کنم ...

رهبرم ، رهبر خوبم، وطنم ایران است

شاعر و نویسنده کشورمان تصریح کرد: این شعر را در نهم شهریور هزار و سیصد و پنجاه و هشت سرودم. زمانی که مردم در آن سالها آرزو می کردند و نیازمند بودند که انسانی ظهور کند که بساط ظلم را در هم بپیچد. امام خمینی با کمک همین مردم نهضت خود را آغاز کرد  و انقلاب به پیروزی رسید. مردم برای امام ارزش بسیاری قائل بودند. شخصیت مذهبی و معنوی امام و پرهیز امام از جاه طلبی موجب شد تا مردم علاقه بسیاری به ایشان پیدا کنند. خصوصیات منحصر بفرد امام درس بزرگ تاریخی به این ملت داد.آنهایی که شناخت بیشتری پیدا کردند بیشتر از امام بهره بردند وبه نظرم آنهایی که بهره کمتری بردند دچار ضرر شدند. امام از ابعاد مختلفی برخوردار بود از بعد اخلاقی بسیار بلند، بعد معنوی ، بعد عرفانی و بعد سیاسی  که از همه آنها در حکومت داری خود از آنها استفاده کرد.  ایشان اخلاق را وارد سیاست کرد ؛ در عرصه ادبیات و شعر انقلاب هم بیشترین تاثیر را بر جای گذاشت. شاعران انقلاب اسلامی این تاثیر را در شعر شان بروز دادند و به احترام امام شعر سرودند. به احترام شهدا و جانبازان شعر سرودند. در اشعار امام هم که من افتخار مطالعه آنها را بارها داشته ام نیز نکات اخلاقی و عرفانی و اجتماعی بسیاری وجود دارد. بخاطر دارم یک روز از استاد اوستا که ایشان هم بروجردی است پرسیدم در باره شعر امام آیا آنها را تنظیم کرده اید؟ که گفتند هنوز کارمان به پایان نرسیده است. و در ادامه گفت که ما فقط اشعار امام را تنظیم کردیم. آن زمان استاد مهرداد اوستا و استاد مشفق کاشانی در حال تنظیم شعر های امام بودند. به هر حال امام بعنوان یک روحانی باذوقی بودند که دغدغه مردم و مشکلات مردم کشور شان را داشتند و علی رغم همه مشکلاتی که در اوایل انقلاب برای کشور بود با توکلی بی نظیر، دگرگونی تاریخی را رقم زدند. توکل امام مانند فریاد در درون بود.امام با فریاد درونش می خواست به داد مردم برسد و توکلِ ایشان بخدا در کمک به مردمان کشورش به ایشان کمک می کرد.

غزل تاجبخش در سال 1321  در شهرستان بروجرد به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی را در روستای مامون که در مسیر راه آهن جنوب به تهران قرار داشت و سپس در قم طی کرد. او پس از ازدواج تحصیلات خود را ادامه داد و در تهران ساکن شد. در سال ۱۳۴۶ به دانشکده مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۰ مدرک کارشناسی‌اش را از این دانشگاه دریافت کرد. او دوره‌های کوتاه مدت روزنامه‌نگاری، جلب سیاحان و روابط عمومی  مطبوعات را نیز گذرانده‌است. تاجبخش در آموزش و پرورش به عنوان دبیر دروس ادبیات دبیرستان مشغول به کار شد و در مهرماه ۱۳۶۰ با کمک همسرش «انجمن ادبی غزل» را تشکیل داد که در حال حاضر مسولیت آن را برعهده دارد.

 کتابهایی چون خانهٔ ام ابیها (یادنامه و سفرنامهٔ حج)، مجموعه شعر دل خواسته‌ها و دل خاسته‌ها، رمان آدمک‌ها، داستان بلندِ دوست نادیده ، رمان بر بال‌های پرواز، قلم‌ها و سایه‌ها( زندگی نامهٔ حضرت زهرا(س))، مجموعه غزل باران‌های سنگی، شعرسپید و نیمایی شبدرهای چهارپر  و همچنین داستان بلند آزادی در قلمرو سبز فنچ‌های سپید از آثار اوست.

اندکی صبر نمایید...