هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

حجت الاسلام سید حسن خمینی : زبان شعر درون انسان را متجلی می کند

تولیت آستان امام خمینی (ره) گفت: هنر زیبا، هنری است که خالق آن درون زیبایی داشته باشد و از کینه و حسد دوری کند.زبان شعر و هنر نوعی جلوه گری است و آنچه را که در درون انسان وجود دارد متجلی می کند؛ از این نظر، شاعر مظهر یکی از اسماء الهی است

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشتمین جشنواره یار و یادگار، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی شامگاه گذشته در آیین اختتامیه جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار در حسینیه جماران با بیان اینکه خلق جهان ناشی از یک تجلی است، افزود: تجلی، بازتاب زیبایی های درون است و انسان بر اساس برداشتی که از هنر و ضمیر خود دارد، مظهر یکی از اسماء الهی می شود؛ این امر زمانی کمال می گیرد که درون انسان زیبا باشد.

یادگار امام خمینی (ره) گفت: شعر و هنر جلوه ای از درون و ضمیر انسان است و ضمیر زیبا، شعر و هنر زیبا پدید می آورد؛ از این رو، باید درون خودمان را زیبا کنیم.
سیدحسن خمینی افزود: اگر عالم جلوه ای از نظام ربانی است، زیبایی جهان هم به خاطر این است که خالق آن زیبا است و اگر خالق جهان جمیل نبود این جهان هم جمال نداشت.
وی تصریح کرد: هنر زیبا، هنری است که خالق آن درون زیبایی داشته باشد و از یک درون زیبا، هنر زیبا و جاوید باقی می ماند، از این رو باید درون خودمان را به زیبایی ها و جمال درونی آراسته و تلاش کنیم نقاطی که ما را از انسانیت دور می کند از خود بزداییم.
وی ادامه داد: انقلاب زیبا بود، چرا که جلوه ای از خالق آن است و افرادی که به عشق امام (ره) آن زیبایی ها را خلق کردند و شهدا هم از جمله آنان بودند درون زیبایی داشتند.
وی اضافه کرد: اگر درون خود را صیقل دهیم نوری که از آن بازتاب می یابد رنگ خدایی دارد اما اگر درونمان حسد و کینه وجود داشته باشد، هنرمان «هنر بزک کرده» است و این هنر باقی نخواهد ماند.
قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) نیز در این آیین به توصیف شخصیت و جایگاه مرحومه خدیجه ثقفی همسر امام خمینی (ره) پرداخت و از برگزاری آیین نکوداشت یاد و خاطره فداکاری ها و زحمات ارزنده و بی بدیل این بانو در 22 فروردین سال آینده خبر داد.
حمید انصاری افزود: این همایش صرفا بزرگداشت همسر بنیانگذار جمهوری اسلامی نیست، بلکه زندگی این بانو سرشار از نکات آموزنده است.
وی ادامه داد: تدوین و ترسیم الگوی زن مسلمان ایرانی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی که در دستور کار نظام قرار دارد مستلزم الگوهای موثر است که توانسته با پایبندی به ارزش های اسلامی موفق باشد و زندگی مرحومه ثقفی سرشار از این ارزش ها است.
همچنین حجت الاسلام علی کمساری معاون فرهنگی هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با ارایه گزارشی از نحوه برگزاری هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار گفت: در این جشنواره نزدیک به سه هزار قطعه شعر از یکهزار شاعر دریافت شد.
فاطمه راکعی دبیر علمی و رییس کمیته داوران این جشنواره نیز درباره نحوه گزینش آثار و انتخاب برگزیدگان توضیحاتی ارایه کرد.
اجرای چند قطعه خاطره انگیز انقلابی توسط گروه کر معاونت فرهنگی هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و شعر خوانی محمدجواد محبت، محمدعلی بهمنی، رستم عجمی از تاجیکستان، فاضل نظری، سیدمهدی موسوی، حمید هنرجو، علیرضا قزوه، حجت الاسلام خسروی، عزیز مهدی از هندوستان، مصطفی محدثی خراسانی، نرگس رجایی، حجت الاسلام سیدعبدالله حسینی، افشین علا، عبدالجبار کاکایی و بانویی از افغانستان از دیگر بخش های آیین اختتامیه هشتمین جشنواره شعر یار و یادگار بود.
در پایان نیز برگزیدگان بخش های مختلف این جشنواره ادبی معرفی و تجلیل شدند.