هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

فاطمه طارمی در گفت‌وگوی اختصاصی با ستاد خبری هشتمین جشنواره یار و یادگار: امام(ره) اندیشمند متعهدی بود که همه به‌راحتی با ایشان ارتباط برقرار می کردند

وقتی شعر را شروع کردم- حدود 15 سال پیش- چند کتاب را به‌طور جد به توصیه اساتید این عرصه در مطالعاتم قرار دادم که یکی از آنها دیوان حضرت امام(ره) بود و مطالعاتم از آن زمان شروع شد و تا امروز هم ادامه داشته است

فاطمه طارمی با بیان اینکه در هشتمین دوره جشنواره یار و یادگار، عضو شورای سیاستگذاری است گفت: در دوره‌های دوم و سوم هم در بخش‌هایی به‌عنوان منتخب جشنواره بوده‌ام و اخبار و اطلاعات جشنواره هشتم یار و یادگار را نیز به‌صورت رسانه‌ای و حضور در جلسات شورای سیاستگذاری پیگیری می کنم.

این شاعره اظهار داشت: وقتی شعر را شروع کردم- حدود 15 سال پیش- چند کتاب را به‌طور جد به توصیه اساتید این عرصه در مطالعاتم قرار دادم که یکی از آنها دیوان حضرت امام(ره) بود و مطالعاتم از آن زمان شروع شد و تا امروز هم ادامه داشته است.

وی با یادآوری اینکه هر وقت نیاز داشته باشم به کتاب‌های حضرت امام مراجعه و اشعارشان را می‌خوانم، ابراز داشت: نگاهی که این اشعار دارد به‌ من به‌عنوان یک شاعر فرصت دید وسیع‌تری می‌دهد و همانطور که معتقدم نبض جامعه در دست هنر است و این هنر است که می‌تواند یک نگاه را به جامعه و مردم و مخاطبش بدهد، معتقد هستم که آنها را به مدینه فاضله‌ای که مدنظرش است نیز می‌رساند.

فاطمه طارمی گفت: اگر مطالعات یک شاعر، مطالعات خوبی باشد و منابعی خوبی را انتخاب کند، می‌تواند مدینه فاضله خوبی را هم برای مخاطبش بسازد. در غیر اینصورت آنچه را می‌خواند به همان می‌اندیشد و عین همان هم خواهد نوشت و دستاوردش مساوی منابعی است که مطالعه می‌کند.

به گزارش ستاد خبری هشتمین جشنواره یار و یادگار؛ طارمی با اشاره به نامه‌های حضرت امام خطاب به همسرشان(خدیجه خانم) افزود: این نامه‌ها را فارغ از فضای شعری به‌دلیل بحث تعهداتشان و فضای عاطفی خیلی دوست داشتم.

وی تاکید کرد: مضمون این نامه‌ها در نوشته‌های من در برهه‌های تاثیرگذار بود و آنها را دوست داشته‌ام و در مطالعه دیوان و اشعار عرفانی‌شان نیز این فضای عارفانه مشهود می‌باشد.

عضو شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره یار و یادگار در پاسخ به اینکه آیا درمورد حضرت امام هم آثار و نوشته‌ای دارند، گفت: در دوره‌ای که درگیر حس‌های القاشده از مطالعه آثار امام بوده است، نوشته‌هایی دارد که به‌عنوان تجربه جوان به آن می‌نگرند و تاکید کرد: کارهای جدی‌تر هم درمورد حضرت امام داشته و دارند و برای همسرشان خدیجه خانم هم غزل‌های محکمی سرائیده‌اند.

این شاعره معاصر خاطرنشان کرد: امام نه به خودش و نه به خانواده‌اش متعلق بود. حتی به جرات می‌توان گفت وقتی رهبری انقلاب را به عهده گرفتند با یک بینش و آگاهی به میدان آمدند و آن بینش و آگاهی به ایشان کمک کرد که مخاطبش را به این شکل بشناسد که از حرف‌ها و کلمات مرصع‌شده و زیورآلات سخن استفاده نکنند و آنچنان با مخاطبشان ارتباط برقرار می‌کردند که به درک مقابل از خود و مخاطبشان برسند.

طارمی خاطرنشان کرد: حضرت امام با زبان ساده صحبت می‌کردند اما واقعا در لوای آن سادگی اندیشه‌هایی وجود داشت که اگر با آن زبان ساده گفته نمی‌شد، شاید قابل فهم نبود و دور از دسترس برای مردم عادی به‌نظر می‌رسید. ایشان اتفاقا اندیشه‌هایشان را در ظرفی که قابل درک برای مخاطب باشد، قرار و ارائه می‌کرد.

وی ضمن اشاره به قدرت مخاطب‌شناسی حضرت امام که باعث شده بود دو شیوه برخورد از خود بروز دهند، اظهار کرد: وقتی به سراغ اشعار حضرت امام(ره) می‌رویم، درمی‌یابیم که اندیشه‌هایشان را با توجه به دانش و بینش عمیقی که داشتند، می‌نگاشتند و وقتی هم با مخاطب عام ارتباط برقرار می‌کردند به‌گونه‌ای بود که سخنانشان برای آنها هم قابل فهم باشد. امام آنطور که می‌اندیشید، همانطور هم صحبت می‌کرد منتها با درنظرگرفتن مخاطب که از قشر نخبگان و تحصیلکردگان باشد یا مردم عادی.

طارمی درباره علت اینکه حضرت امام در طول حیات بربارشان مانند خیلی از علمای طراز اول ذوق شاعرانگی و عارفانه خود را پنهان نگه داشتند، توضیح داد: زیستگاه این امر نشات‌گرفته از این است که ایشان همواره منشی داشتند که بر هیچکس پنهان نبود و آن اینکه کسی که رهبر انقلاب است با آن منش‌ها، روش‌ها و شیوه‌هایی زندگی می‌کند که مردم عادی خودشان را جدا از ایشان ندانند و دغدغه‌های زندگی شخصی خودشان را جدا از دغدغه‌های امام حس نکنند درواقع امام خودشان را وارد زندگی مردم کرده بود.

این شاعره معاصر در پایان خاطرنشان کرد: روش‌ها و منش‌هایی که حضرت امام اختیار کرده بودند به‌گونه‌ای بود که کسی حس نکند ایشان اندیشمندی است که نمی‌توان به وی دست یافت بلکه اتفاقا اندیشمند متعهدی بودند که همه به‌راحتی می‌توانستند با ایشان ارتباط برقرار کنند و این خصیصه حضرت امام دقیقا برخلاف غرب‌زده‌هایی بود که پرستیژ دانشمندی می‌گیرند و حجابی برای خود برمی‌گزینند که مخاطبانشان نتوانند به آنها نزدیک شوند.