هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

یادکرد مشفق کاشانی در جشنواره شعر فجر

وزیر فرهنگ در مراسم اختتامیه جشنواره شعر فجر، شعر فارسی را رکن وثیق و ستون فقرات فرهنگ ایران زمین خواند. او همچنین در شبی که یاد سیمین بهبهانی و مشفق کاشانی گرامی داشته شد، یک ویژگی شعر امروز پارسی را چند صدایی و کثرت‌گرایی در عین وحدت‌گرایی دانست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری هشتمین جشنواره یار و یادگار بنقل از ایسنا، عصر دیروز 16 اسفندماه مراسم پایانی نهمین دوره جشنواره شعر فجر برگزار شد و این جشنواره برگزیدگان خود را در سه بخش کتاب بزرگسال، درباره شعر و شعر کودک و نوجوان معرفی کرد.

در این مراسم که در تالار وحدت برگزار شد، علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - پس از اظهار خرسندی از حضور بین شاعران، گفت: شاعران رازبانان فکر هستند و عصاره ایمان را در دل شعر تعبیه کرده اند تا پیام رسان آیندگان باشند و پاسداشت شعر این میراث معنوی، پاسداشت ملیت و حریت به شمار می آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ما وارث تاریخی هستیم که از قرن چهارم تا اواخر قرن هشتم هجری شاعرانش پیشگامان اندیشه و خرد و عرفان بودند. شاعران پرده داران ملکوت امانت و رهپویان سلوک اقامت اند. آنان صریر نشان سلطلنت سخن، سلیمان سرزمین سلوک و لبریز از حکمت و حیا و شرف‌اند. آنان خنیاگران بذل بزرگی‌اند.

جنتی در ادامه با بیان جملاتی توصیفی درباره شعر و شاعران فارسی و با بیان اینکه شاعران پارسی گو منزلتی بی مثال در خرد اندیشه جهانی دارند، درباره شعر گفت: اگر فلسفه هسته خردورزی، اخلاق نسخه سعادت، تاریخ سرگذشت آدمی جامعه شناسی آیینه رفتار جمعی است، شعر عصاره همه اینهاست. شعر با تلطیف احساسات، ارزش‌های انسانی و الهی را متذکر می‌شود و هم ما را به تماشاگر راز می برد و ارتباطمان را با حقیقت هستی می گشاید. شعرهم تصویر حقیقت است و هم آینه اجتماعی ماست و شعر فارسی در طول تاریخ پر فراز و نشیب هزار ساله خود یادگاران زیادی داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به شعر فارسی پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شعر فارسی به مدد انقلاب جانی تازه گرفت و از نو درخشیدن گرفت و شاعران شعر ما را سرشار از نوگرایی و نو گویی رساندند. شاعران در این دوره به فرهنگ و مردم خود رجعتی دوباره داشتند و شعر آن‌ها نه تنها بازتاب عاطفه بلکه، روایت شور انگیزی شد و در خدمت اعتقادشان درآمد.

او گفت: در سه دهه اخیر شعر در انحصار اقشار طبقه خاص و اسباب تفنن جمعی معدودی نبوده، بلکه آینه امیدها و بیم های توده مردم ایران بوده است. شاعران در این دوره طلایه داران عزت و آگاهی اجتماعی و آزاد اندیشی و پویایی و نوگرایی بوده‌اند.

او گفت : نگاه شاعر امروز ایران به انسان تازه، تپنده و دلپذیر است و از این رو است که سروده های آنان در زبان ما جاری است. از ویژگی های شعر امروز پارسی، چند صدایی و کثرت گرایی در عین وحدت گرایی است.

او سپس درباره جشنواره شعر فجر نیز گفت: این جشنواره فرصتی مغتنم است که با باورهای سنجیده سروده های اهل ذوق را به نقد آورد و ضامن شکوفایی آن شود. وظیفه دیگر این جشنواره، ایجاد ارتباط شعر فارسی با دیگر ملت‌ها است.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم نیز اسماعیل امینی - دبیر علمی نهمین جشنواره شعر فجر - با گرامی‌داشت سیمین بهبهانی و مشفق کاشانی دو نفر از شاعرانی که در یک سال اخیر در گذشته‌اند، گفت: این جشنواره برآیند تجربیات برگزار کنندگان هشت دوره گذشته بوده است که در این دوره با هم اندیشی شاعران در نهایت آیین نامه‌ای تصویب شد تا از تنگنای تصمیم‌های فردی به‌دور بماند.

او گفت: داوری کتاب امسال ارزیابی از رهاورد شعر ایران در یک سال گذشته است که ما سعی کردیم که در جلسات و محافل شعرجامعه و رسانه را با شعر که سنتی هزار ساله ایران است آشنا کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم مهدی قزلی - مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات باستانی - گزارشی درباره برگزاری این دوره از جشنواره ارایه کرد و گفت: امسال برای نخستین بار محافل شعری را در کشورهای همسایه از جمله عراق، آذربایجان ، افغانستان برگزار کردیم. همچنین برای نخستین بار بخش رقابتی مبتنی بر انتخاب کتاب، طرح ریزی و برنامه ریزی شد.

او همچنین گفت: با اینکه محافل شعر جشنواره امسال با حضور بیشتر سلیقه‌ها که در عناد با جمهوری اسلامی نبودند همراه بود اما در عین حال حاشیه‌های کمتری داشت. همچنین امسال توانستیم در برگزاری جشنواره از برخی از سازمان های خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک بگیریم.

قزلی همچنین به ظرفیت‌های بنیاد شعر و ادبیات باستانی اشاره کرد و گفت: بنیاد بنگاه سیاسی نیست معیارمان قانون است و با آن به خدا و مردم پاسخگو هستیم.

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید عباس صالحی برگزار شد،  برگزیدگان بخش های مختلف تندیس و جوایز خود را به شرح زیر دریافت کردند:

برگزیده شعر بزرگسال :

کتاب «روی جاده ابریشم» سروده زنده‌یاد محمد قهرمان از نشر جمهوری. به این کتاب لوح تقدیر تندیس سرو جشنواره و 30 سکه بهار آزادی تعلق گرفت.

برگزیده بخش کودک و نوجوان:

کتاب‌های «هم روزنامه هم کلوچه» سروده مریم هاشم پور و «غم های قلابی» سروده شاهین رهنما که به صورت مشترک برگزیده این بخش شدند و به شاعران آن‌ها لوح تقدیر تندیس سرو جشنواره و 30 سکه اهدا شد.

همچنین کتاب «کیف پول من گرسنه است» سروده فاضل ترکمن شایسته تقدیر اعلام شد و به این کتاب نیز تندیس سرو جشنواره پنج سکه بهار آزادی تعلق گرفت.

برگزیده بخش درباره کتاب :

در این بخش لوح تقدیر تندیس سرو جشنواره و 30 سکه بهار آزادی به هیوا مسیح برای کتاب «فرهنگ کتاب شعر نو فارسی» رسید.

در این بخش همچنین کتاب «روایت سر دلبران» نوشته قدرت الله طاهری شایسته تقدیر اعلام شد و لوح تقدیر تندیس سرو جشنواره و پنج سکه بهار آزادی به نویسنده آن اهدا شد.

همچنین در این مراسم از سیداکبر میرجعفری برای کتاب چند مجلس از دهه اول، محمدرضا تهماسبی برای کتاب واژه های واژگون و باغ در حصار مسائل نوشته علیرضا رجبعلی کاشانی با عنوان شایستگان تقدیر حوزه شعر در جایزه کتاب سال با اهدای لوح و جوایزی تقدیر شد.