هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

پروین اعتصامی پیشوای راستین شعر مادرانه است

قائم مقام انجمن بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی گفت: پروین اعتصامی به حق پیشوای راستین شعر مادرانه است

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جشنواره یار و یادگار بنقل از ایرنا، عبدالرضا مدرس زاده شامگاه یکشنبه در همایش نکوداشت پروین اعتصامی در کانون فرهنگی تربیتی شهید قاسم عربیان آران و بیدگل اظهار داشت: لطیف ترین تعابیر در خصوص زن و جهان بینی و فرهنگ زنانه در اشعار پروین اعتصامی یافت می شود.

وی افزود: اشعار وی در بردارنده تعابیر عارفانه و سخنان انسان ساز است و این شاعر گرانقدر در عرصه هنر و فرزانگی سرآمد است.
وی گفت: برخی اشعار و آثار پروین اعتصامی را به مناظره های وی خلاصه می کنند، درحالی که باید دید به چه دلیل وی از قالب مناظره بهره گرفته است.
مدرس زاده تصریح کرد: روزگار پروین اعتصامی روزگار مناظره، تقابل و دو رویی است و او از این قالب و تعبیرهای آن به عنوان یک نقاب بهره جسته تا تفکر خود را در پشت تعابیر پنهان کند.
وی با بیان اینکه از پروین اعتصامی به نیکی یاد نشده است، گفت: در سراسر دیوان وی آنچه به خوبی آشکار است، زن ایرانی است.
رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی در 25 اسفند 1285 در تبریز زاده شد، از این شاعره زن ایرانی با عنوان مشهورترین شاعر زن ایران یاد می شود.
پروین اعتصامی از پایه گذاران سبک شعر مناظره ای است و در زمان حیاتش مجموعه ای از شعارهایش در قالب هایی مانند مناظره، مثنوی، قطعه و قصیده در قالب دیوان اشعار به چاپ رسیده است.
به پاس زحمات فراوان پروین اعتصامی در زمینه شعر معاصر ایران و سبک شعر مناظره ای، روز 25 اسفندماه (16 مارس)، روز بزرگداشت پروین اعتصامی شاعر ایرانی نامگذاری شده است.
این شاعر پرآوازه ایرانی در 15 فروردین 1320 دیده از جهان فروبست.
همایش نکوداشت پروین اعتصامی با همکاری شورای شهر، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور جمعی از فرهیختگان زبان و ادب فارسی آران و بیدگل برگزار شد.