هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

نرگس گنجی در گفتگوی اختصاصی با جشنواره یار و یادگار: آفرینش های ادبی با پژوهش های علمی همراه باشد

بر این باورم که آفرینش های ادبی باید با پژوهش های علمی همراه باشد. این دو باید بصورت همزمان پیش برود و به هم کمک کنند. توصیه من به دوستانی که همایش یار و یادگار را در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی برگزار می کنند این است که در کنار جشنواره شعر ، پژوهش های همراه با دقت علمی بالا انجام دهند، تا بیش از پیش به شناسایی و حمایت از تولیدات شعری در باره امام کمک کند

دکتر نرگس گنجی-شاعر- در گفتگویی اختصاصی با هشتمین جشنواره یار و یادگار گفت: در اوایل انقلاب و از سال 1355 مطالعاتی را در  زمینه انقلاب و اسلام  شروع کردم و شخصیت امام خمینی را از همان دوران شناختم. وی گفت: پس از انقلاب اسلامی، رهبری مدبرانه امام در جریان انقلاب و پس از انقلاب و همچنین جنگ تحمیلی، شناخت من را بیشتر کرد. مردم ایران در آن دوران بخوبی دریافتند که حضرت امام منافع شخصی ، گروهی و یا طبقاتی را هرگز دنبال نمی کند و تنها آرمانهای مردمی و رهایی مردم کشور از ظلم و ستم برای ایشان از همه چیز مهمتر و ارزشمند تر است. شاعره انقلاب اسلامی در ادامه افزود: امام کسی بود که بر همه طبقاتی که دچار اشتباه می شدند انتقاد می کرد؛ از روحانیون گرفته تا سیاستمداران و روشنفکران و گروههای مختلف. ایشان رهبری بودند که در عین انجام کار های سیاسی، فرصت پرداختن به ابعاد عرفانی و معنوی شان را هم داشتند. در حالی که فردی سیاسی صرف، علائقش اینگونه نیست. خلوص ایشان از یک طرف و چند بعدی بودنشان از طرف دیگر این احساس را فراهم می کرد که نسلی مانند نسل ما گرایش بسیار به ایشان پیدا کنند و در واقع با این عملکرد خوب و مثبت شان نسل ما را با خودش همراه کرد. بعد ها تجربه دیدار با امام از نزدیک، در شعر های من منعکس شد. افکار و پشتیبانی هایشان از نسل جوان باعث می شد هر جوان به ایشان گرایش پیدا کند.

گنجی تصریح کرد:بطور کلی تاثیر و جایگاه  امام در ادبیات معاصر  و بخصوص در باره شعر که در حوزه تخصصم است نظرم این است که تاثیر امام بر شعر معاصر بسیار شگرف است.به دلیل اینکه چهره پیر عارف که در شعر های برخی قدما، مانند حافظ وجود دارد، الگو و مرشد و سالک طریق  را راهنمایی می کند و راه را در شعرش نشان می دهد. پیر یا دلیل راه و راهنما در ادبیات عرفانی از قدیم سابقه دارد ؛ اما یک ویژگی بزرگی که در شعر امام و در شعر جدید معاصر ایران وجود دارد این است که  امام نه بعنوان پیر عارف بلکه بعنوان عارفی راهبر و مرشد، نجات فردی و تعالی فردی انسانها را مطرح می کند ؛ این اتفاق بی سابقه امام چهره تمام عیار اصلاحات اجتماعی و پیشرفت خواهانه اجتماعی از یک طرف و قد علم کردن در برابر ظلم و ستم از طرف دیگر و درعین حال الگوی اخلاقی و عرفانی خارج از هر گونه افراط و تفریط و فرقه گرایی و انزوا طلبی از ویژگی هایی است که امام در شعر جدید معاصر مطرح کرد واین خصوصیت ها این ویژگی را دارد که بصورت بین المللی  نمود پیدا کند. چراکه هدف امام بدور از هرگونه رنگ فرقه گرایی و افراط گرایی است و در یک کلام چهره ای متعادل است؛ این حقیقتی است از  ابعاد متکامل عرفانی، که اسلام خواهان آن است و  در سیمای امام و در اشعارشان وجود دارد. هر چند که این اشعار را در جای خود می توان با نگاه انتقادی بدانها نگریست. بنظرم چهره ای که در شعرمطرح است نسبت به حوزه های دیگر صادق تر و کاملترین است؛ در حالی که مثلا در مطبوعات چنین چیزی را نمی توان شاهد بود؛ چراکه مطبوعات باید به مسائل سیاسی و اجتماعی بپردازند .

 وی گفت:بر این باورم که شعر  منطقه اصفهان در باره امام و دفاع مقدس بخوبی منعکس نشد. در سال 75 من و آقای صاعد با تعدادی از شاعران مجموعه شعری را تحت عنوان یادگار سرخ توسط انتشارات شهدای اصفهان منتشر کردیم و در واقع با این کار تا حدی شعر های مرتبط با امام و دفاع مقدس را گردآوری و منتشر کردیم. البته بر این باورم که جشنواره یار و یادگار بهترین زمینه را برای انجام این کار را باید ایجاد کند و خود نیز بصورت جدی باید بدنبال رفع این مشکل برآید. همیشه بر این باورم که بطور کلی آفرینش های ادبی باید با پژوهش های علمی بصورت همزمان پیش برود و به هم کمک کنند. بر همین اساس توصیه من به دوستانی که این همایش و همایش های مشابه در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی را برگزار می کنند این است که در کنار جشنواره های شعر ، پژوهش های همراه با دقت علمی بالا که عمدتا از سوی دانشگاهیان انجام می شود را در دستور کار قرار بدهند، تا بیش از پیش به شناسایی و حمایت از تولیدات شعری در باره امام کمک کند.