هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

شاعره روشندل: حرکت امام تحول آفرین بود

با حرکت تحول آفرین امام خمینی نسل ما نیز با روح کلمات آشنایی پیدا کرد / بخاطر دارم که به حضرت امام عرض کردم برای مادران شهیدان دعا بفرمایید؛ که حضرت امام فرمودند: آنها را پروردگار متعال حمایت می کند.

خانم دکتر مهین زورقی-شاعره روشندل- در گفتگویی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی هشتمین جشنواره یار و یادگار گفت: با حرکت تحول آفرین امام خمینی نسل ما نیز با روح کلمات آشنایی پیدا کرد. من در سال 62 موفق به اخذ دیپلم و سپس در همان سال در رشته الهیات وارد دانشگاه تهران شدم. از همان سالها با خانم دکتر راکعی ، دکتر امین پور ، دکتر حسینی ، دکتر باقری و دکتر محمودی آشنا شدم. این عزیزان در گروه ادبیات و هنر فعال بودند. از آن زمان با نظرات و اندیشه های این بزرگواران آشنا شدم. با توجه به اینکه من دانشجوی ادبیات نبودم و همچنین یک دانشجوی نابینا بودم و امکان مطالعه گسترده برای من فراهم نبود و دارای محدودیت های مطالعاتی بودم؛ لذا از نظرات آن دوستان و افکار و اندیشه های ایشان بسیار بهره بردم. در آن دوران و ایام پس از  آن یکی از جنبه های قدرتمند عاطفی ما، حرکت آفرینی های بود که حضرت امام در ابعاد مختلف برای همه انسانهای جامعه اسلامی مان انجام داده اند؛ عرصه ادبیات نیز بمانند دیگر عرصه ها از حرکت آفرینی های امام بهرهای بسیار برد . وی تصریح کرد: دگرگونی که امام ایجاد کرد دگرگونی  روحی  بود به گونه ای که تک تک واژه های مان بوی امام گرفت. و ملحم از روح بزرگ ایشان شد. وقتی که در سال 68 خانواده مان یک پرنده ، یک لاله ، و یا بهتر است بگویم یک پرستو را به انقلاب تقدیم کرد؛ پیوند مان با امام و انقلاب محکم تر شد و اندیشه ما بارورتر از گذشته ، و با روح انقلاب و حرکت امام  عجین شد.

شاعره روشندل انقلاب اسلامی در بخش دیگری از گفتگوی خود با پایگاه اطلاع رسانی هشتمین جشنواره یار و یادگر گفت: اگر بخواهیم در باره تاثیر امام بر ادبیات معاصر سخنی بگوییم ، می توان اینگونه مطرح کرد که حرکت تحول آفرین در همه عرصه ها از جمله ادبیات بود. اگر ادبیات قبل و بعد از انقلاب را بصورت اجمالی مورد بررسی قرار بدهیم و مقایسه نسبی در این رابطه داشته باشیم می بینیم که مفاهیم چقدر در قالب های مختلف تفاوت داشته اند و چقدر ادبیات پس از انقلاب بوی معنا بخود گرفته است. این عطر معنوی را هیچکس جز امام نمی توانست به ادبیات هدیه کند. ادبیات این بوی معنا را از نفس مسیحایی امام دریافت کرد.

مهین زورقی تصریح کرد: این هدیه چیزی نبود که کسی بتواند بصورت جبری به ادبیات وارد کند و یا کسی به صورت زور این قطرات را در روح مثنوی و شعر بچکاند؛ بلکه شاعر انقلاب ناخودآگاه زندگی و فکرش را جدا از هم نمی دانست و بعضی افکار و اندیشه اش جدای از انقلاب و امام نبود. امام که خود مخلصانه و با تمام قوا در خدمت انقلاب  بودند، مسلما القای درونی ایشان و روح اندیشه ایشان نیز  به رگهای جامعه منتقل می شد. از بعد دیگر امام با دیدگاههای عارفانه و اندیشه ناب خود و بر اساس اندیشه های الهی بر همگان تاثیر گذاشتند و شاعران نیز تاثیرات مثبتی از اندیشه امام گرفتند.  به هر حال بعنوان یک عضو کوچک از جامعه ادبی کشور عرض می کنم در سال 67افتخار داشتم که باتفاق خانم دکتر طباطبایی بصورت خصوصی خدمت حضرت امام برسیم حال آن دیدار آنقدر تاثیر گذار بود که هنوز هم دوست دارم هرروز آن خاطره را مرور کنم. بنا بر این رهبری انقلاب مان روحیه ای داشت که قدرتمندانه زیبایی ها را به ما القامی کرد و این روحیه کم کم در وجود ما شاعران شکل گرفت و افکارمان را در مسیر اندیشه امام قرار می داد. تاثیر امام نه فقط بر ادبیات ، و شعر آیینی و شعر دفاع مقدس، بلکه در همه ابعاد مختلف به جامعه منتقل شد و در این بین قالب های شعری پس از انقلاب بر گرفته از روح اندیشه متعالی امام است 

مهین زورقی در بیان خاطره ای از دیدار خصوصی اش با حضرت امام گفت: بخاطر دارم که در آستانه هفته دفاع مقدس سال 1367 بنده را برای شعر خوانی در کنگره ای به همین مناسبت در هتل آزادی دعوت کردند. من بعنوان شاعر و خواهر شهید و کسی که عاشق انقلاب و دفاع مقدس و عاشق امام و شهدا بودم در جلسات شعر خوانی مختلف شرکت می کردم. در آن برنامه خانم دکتر فاطمه طباطبایی بعد از پایان جلسه فرمود: هدیه زیبایی برای  شما دارم و گفت تنها چیزی که فکر می کردم می تواند شما را خوشحال کند این است که ترتیب یک دیدار خصوصی شما را با حضرت امام بدهم. بعد از آن خبر مهم و سرنوشت ساز لحظه شماری کردم و روز بعد باتفاق دوست عزیزم خانم دکتر افضلی مقدم خدمت حضرت امام رسیدیم. من یک قرآن که یادگاری برادر شهیدم بود را خدمت امام دادم و ایشان برای من امضا کرد و بخاطر دارم که به حضرت امام عرض کردم برای مادران شهیدان دعا بفرمایید؛ که حضرت امام فرمودند: آنها را پروردگار متعال حمایت می کند. در اینجا باید عرض کنم که امام راحل نسبت به قشر زن نگاه ویژه ای داشتند و سرلوحه دیدگاه امام در باره زن همان جمله معروف ایشان است که از دامن زن مرد به معراج می رود. این جمله آنقدر موجز و زیبا و رسا است که من دو شعر در همین رابطه سرودم.