هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

حمید هنرجو: بیش از ۲۵۰۰ اثر به جشنواره «یار و یادگار» رسید

دبیر اجرایی جشنواره: سال‌های گذشته این جشنواره در حوزه «وبلاگ‌نویسی، داستان و خاطره»، «نثر ادبی» و مقاله»، به اخذ اثر می‌پردازد که امسال هشتمین دوره را فقط به حوزه «شعر» اختصاص دادیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشتمین جشنواره یار و یادگار مراسم پایانی هشتمین جشنواره یار و یادگار، ششم اسفند سال جاری در حسینیه تاریخی جماران برگزار می شود. حمید هنرجو دبیر اجرایی جشنواره در این باره گفت:دوره مقدماتی هشتمین جشنواره انجام شده است،و کمیته انتخاب در مرحله اولیه 2 هزار و560  اثر در حوزه «شعر» را مورد داوری قرار داده‌اند.

 وی گفت:سال‌های گذشته این جشنواره در حوزه «وبلاگ‌نویسی، داستان و خاطره»، «نثر ادبی» و مقاله»، به اخذ اثر می‌پردازد که امسال هشتمین دوره را فقط به حوزه «شعر» اختصاص دادیم. به گونه‌ای که هشتمین جشنواره «یار و یادگار» در قالب‌های ترانه، شعر کلاسیک، شعر کودک و نوجوان، سپید و نیمایی، بخش ویژه بزرگداشت حاج سیداحمد خمینی، بخش بین‌الملل (شاعران غیر ایرانی) و گویش‌های محلی ایران  (ترکی، لری، کردی و عربی) در حال برگزاری است. فراخوان این دوره از جشنواره از مهر ماه امسال منتشر شد به نوعی که مخاطبان تا 30 دی مهلت داشتند که به ارسال اثر بپردازند که این مدت نیز تا 10 بهمن تمدید شد.

دبیر اجرایی جشنواره تصریح کرد: جشنواره «یار و یادگار» با هفت سال تجربه و تلاشی که بوده، به منزل هشتم رسیده است به همین منظور هفت دوره قبلی این جشنواره را مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم و این نتیجه حاصل شد که این جشنواره خوشبختانه توانسته است در حوزه فرهنگ و ادب خودش را اثبات کند به گونه‌ای که نویسندگان، شاعران، اهالی رسانه و نوقلمان دائماً در طول سال درباره چند و چوند جشنواره و زمان آن سوال و اشتیاق دارند. این حرکت فرهنگی و ادبی خوشبختانه توانسته است، به موازات سال‌های فعالیت از رشد خوبی برخوردار باشد.

وی گفت: جالب‌ترین اتفاق این است که بیشترین شرکت‌کننده‌ها کسانی هستند که از لحاظ زیست و عمر شناسنامه‌ای فاصله قابل توجهی با زمان حیات مادی حضرت امام (ره) و واقعه و پیروزی انقلاب اسلامی دارند. آنها به خوبی در حال و هوای حضرت امام (ره)  تنفس کرده‌اند، به گونه‌ای که سعی کرده‌اند تا بیان کننه اندیشه‌های امام در اشعارشان باشند که این در هشتمین دوره از جشنواره «یار و یادگار» بسیار حائز اهمیت است.

افق بعدی که در شعر این عزیزان جلوه پیدا کرده است، ‌در واقع موضوع شهدای انقلاب و دفاع مقدس است یعنی موضوع تأثیرپذیری فکری و اندیشگی شهیدان بزرگواران انقلاب و دفاع مقدس از رهبر کبیر انقلاب اسلامی، توجه ما را در این دوره به خود جلب کرد.  هنرجو تاکید کرد: در واقع امام راحل (ره)  افق بالنده ای است که در اشعار شاعران این دوره از جشنواره می‌توان به سهولت آن را ‌دید به طوری که شاعران اهتمام ویژه‌ای به موضوع شهید و شهادت داشته‌اند چراکه در واقع فرهنگ شهید و شهادت بعد از انقلاب در ایران به بالندگی رسید. ویژگی سوم؛ بحث رابطه عاطفی و قلبی مردم با «ولایت» است به گونه‌ای که در شعر شاعران این مهم کاملاً درخشان و مشهود است.

ارسال 2 هزار و 560 اثر در مرحله داوری قرار دارند که در تک‌تک این آثار حقیقتاً عشق به امام راحل (ره) و انقلاب اسلامی موج می‌زند به همین منظور معتقدم حرکت‌های فرهنگی و هنری که یک خط و جریان ارزشی را در پی می‌گیرند،نیازمند تقویت و تداوم هستند. وی گفت: حدود 4 شاعر خارجی میهمان هشتمین جشنواره «یار و یادگار»، هستند که این افراد از کشورهای هندوستان، تاجیکستان و پاکستان حضور خواهند داشت.

شاعر معاصر کشورمان تاکید کرد: دبیرخانه جشنواره«یار و یادگار»، امسال برای نخستین‌بار نمایندگانی را در استان‌های مختلف کشور تعیین کرد که این نمایندگان ادبی از شاعران کشور هستند در واقع از نظرات راهبردی خودشان دبیرخانه جشنواره را بهره‌مند می‌کنند. یعنی همه استان‌های کشور خوشبختانه امسال در همکاری با جشنواره و ارسال آثار تازه‌‌های نشر، ‌همکاری صمیمانه‌ای داشته‌اند که از همه آنها تشکر می‌کنیم. انشاالله قصد داریم، برای سال‌ آینده با شناسایی ظرفیت‌های ادبی و متعهد به امام و انقلاب اسلامی در کشورهای مختلف به ویژه فارسی زبانان، بخش بین‌الملل جشنواره را تقویت کنیم.