هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

یک شاعر:ادبیات انقلاب اسلامی ادبیاتی متعهد است

یک شاعر گفت‌: ادبیات انقلابی در مقام شعر، تصنیف و ترانه و داستان، بهترین محل برای ابراز احساسات و تخلیه هیجانات انقلابی است و این نوع ادبیات در مقام هنر، ادبیاتی متعهد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری هشتمین جشنواره یار و یادگار پوریا محمدبیگی در گفت‌وگویی اظهار کرد: شعر در جایگاه یک هنر اصیل پیام‌رسان و تاریخ‌نگار، نقش بسزایی در بازتاب جریانات و تغییرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع دارد و هنرمند متعهد و وطن‌دوست قطعاً به راحتی از کنار این اتفاقات، وقایع و ارزش‌ها نخواهد گذشت و بر گردن خود سنگینی مسوولیتی را احساس خواهد کرد که موجب پرداختن به موضوع روز و رویدادهای جاری می‌شود.

او همچنین گفت: هنرمند به‌ویژه شاعر خود را همراه و هم‌سو با مردم می‌بیند و این در کنار مردم و جامعه بودن و جوش و خروش انقلابی، خود تعهدی است که مکمل هنر ذاتی و استعداد درونی و عواطف لطیف شاعر می‌شود تا اثر هنری خود را تکامل‌یافته‌تر خلق کند.

محمد‌بیگی با تاکید بر اینکه ادبیات انقلاب اسلامی ادبیاتی متعهد است، گفت:‌ ادبیات انقلاب اسلامی از مردم و برای مردم بوده و آیینه‌ای از تحولات روحی شاعران و نویسندگانی است که از میان توده مردم برخاسته‌اند. هدف این ادبیات ابلاغ ارزش‌های والای انسانی است که حرف‌های تازه دارد.

این شاعر ابهری با اشاره به اینکه شعر انقلاب در سروده‌های دو گروه از شاعران نمود پیدا کرده است، تصریح کرد:‌ گروه اول شاعران پیشکسوتی هستند که از پیش از انقلاب یا همزمان با جوش و خروش انقلاب با آن هماهنگ شدند و در کنار این گروه، طیف شاعران جوان و پرشوری است که فعالیت ادبی خود را در جریان مبارزات مردم و انقلاب اسلامی آغاز کردند و با وقوع انقلاب اسلامی، ارتباط بین مذهب و ادبیات، شکل تازه‌ای به خود گرفت.

شاعر مجموعه "یک سوژه" خاطرنشان کرد:‌ شعر انقلاب با عطش فراوانی به مفاهیم و مضامین اسلامی روی آورد که عمدتاً شامل عرض ارادت شاعران به رهبر کبیر انقلاب، شهدای راه انقلاب، اعلام انزجار از رژیم سابق و سرکردگانش، 26 دی‌ماه روز فرار شاه، 12 بهمن روز بازگشت پیروزمندانه امام راحل به میهن، 22 بهمن روز پیروزی انقلاب اسلامی و سایر حوادث مهم در جریان انقلاب اسلامی و حوادث پس از آن می‌شود.

او افزود: شاعران نام‌آشنایی چون حمید سبزواری، نصرالله مردانی، محمدجواد محبت، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، قیصر امین‌پور، سپیده کاشانی، فاطمه راکعی و محمدعلی معلم هر یک به نوبه خود توانستند آثار گران‌بهایی از انقلاب عظیم اسلامی به یادگار بگذارند و در انتقال ارزش‌های مقدس انقلاب به نسل‌های بعدی مفید واقع شوند.

محمدبیگی با گرامی‌داشت فرارسیدن دهه‌ فجر تاکید کرد:‌ نسل جوان ما از حضور در فصل بیداری ملت ایران و مبارزات و اتفاقات و لمس زمان انتخاب آن‌ها در قالب یک انقلاب خودجوش با هدف تعالی سیاسی، دینی و فرهنگی محروم بود، اما از ثمره پربرکت آن همواره بهره می‌برد. نسل حاضر و جوانان امروز با انقلاب بزرگ مردم ایران به رهبری امام راحل بیگانه نیستند، از مبارزه حق علیه باطل و جوانمردی‌های پدران و اجداد خود در گذشته نه چندان دور آگاه‌اند و اصل و ماهیت انقلاب را می‌دانند.

شاعر مجموعه "پیچک و دیوار" تصریح کرد: ذهن زلال جوان ایرانی آماده پذیرش است؛ حال به دلیل سرعت انتقال فرهنگ بیگانه و سیمای ظاهرفریبش، متأسفانه گاهی به حاشیه کشیده می‌شود که در این هیاهوی غریب برای در امان ماندن اندیشه‌های جوان ایرانی از هجمه‌های فرصت‌طلبان، هنر مخصوصاً شعر به عنوان یک رسانه می‌تواند یک‌تنه افتخارات گذشته خود را تکرار کرده و در انتقال و تحلیل درست ماهیت و مبنای انقلاب ایران موثر باشد.(منبع: ایسنا)