هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

چهارمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی با حضور ۱۰۶ شاعر از سراسر کشور آغاز شد

یکی از شاخصه‌های اصلی امروز شعر ما، حضور مفاهیم ناشی از معنویت و عدالت در آن است. دوره آموزشی شعر جوان انقلاب نیز با تکیه بر همین مساله تلاش دارد زمینه‌ای شود تا بهترین تجربه‌های جوانان ما در این زمینه و در قالب شعر روایت شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری هشتمین جشنواره یار و یادگار، نشست خبری چهارمین دوره آموزشی شعر جوانان انقلاب اسلامی برگزار شد. در این نشست میلاد عرفان‌پور از شاعران جوان کشور و مسئول اجرایی این دوره آموزشی در سخنانی با اشاره به پایان سومین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب، از آغاز به کار دوره چهارم از امروز (۲۱ بهمن ماه) خبر داد.

وی گفت: فراخوان عضویت شاعران جوان در دوره چهارم با استقبال بی‌نظیری مواجه شد تا جایی که در این دوره چهار هزار نفر با ارسال اثر، خواستار شرکت در این برنامه آموزشی شدند که در نهایت شورای داوری با بررسی این آثار و نیز توسط سواد ادبی، ذوق شعری و مطالعات متقاضیان، ۱۰۶ نفر را برای شرکت در این دوره انتخاب کرد.

وی ادامه داد: نکته جالب توجه برای برگزاری دوره چهارم آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی،‌ حضور شاعران از بیش از ۹۰ درصد استان‌های کشور در این دوره است. همچنین در یک رویداد قابل توجه، در این دوره نسبت حضور خانم‌ها و آقایان با یکدیگر برابر شده است و به همین خاطر سهمیه ۵۳ نفری برای هر کدام از آنها به منظور شرکت در دوره چهارم در نظر گرفته شده است.

عرفان‌پور ادامه داد: از فردا (۲۱ بهمن ماه) در محل سازمان پژوهش‌های صنعتی ایران واقع در منطقه احمدآباد مستوفی اسلامشهر، ۱۰۰ شاعر جوان و نوجوان حاضر در دوره سوم، اردوی اختتامیه خود را برگزار خواهند کرد و پس از آن نیز اردوی افتتاحیه دوره چهارم برگزار می‌شود. در این برنامه بسیاری از اساتید شعر انقلاب به منظور تدریس و تعامل حضور خواهند داشت که از جمله آنها می‌توان به علیرضا قزوه، مصطفی محدثی خراسانی، ناصر فیض، اسماعیل امینی، قربان ولیئی و ... اشاره کرد.

به گفته وی، دوره آموزشی شعر جوانان انقلاب اسلامی، در کنار این کلاس‌های آموزشی در حوزه مبانی نظری و نقد شعر که به صورت مشخص درباره تک‌تک اعضای دوره برگزار می‌شود نیز در این دوره گنجانده شده است. همچنین توجه ویژه به حوزه شعر کهن و وضعیت شعر معاصر و آسیب‌شناسی شعر جوان امروز ایران نیز در دستور کار دوره‌های این اردوی آموزشی قرار دارند.

وی همچنین با بیان اینکه شاعران جوان حاضر در این دوره آموزشی، به نمایندگی از جامعه جوان شعر انقلاب در راهپیمایی سراسری روز 22 بهمن شرکت خواهند کرد، از برگزاری شب شعر بزرگی با حضور شاعران مطرح کشور و حاضران در دوره سوم آموزشی شعر انقلاب در اسلامشهر و همزمان با برگزاری این اردو و نیز آغاز دوره آموزشی به وسیله ارتباط تلفنی شاعران جوان کشور و اساتید شعر انقلاب خبر داد.

عرفان‌پور همچنین گفت: در این شیوه آموزشی که از هفته گذشته آغاز شده است، شاعران جوان از طریق تماس‌های تلفنی منظم و اساتید علاوه بر خوانش اشعار خود، از نقد و نظر آنها در مورد نقد آثار خود بهره‌مند خواهند شد.

در ادامه این نشست خبری علی محمد مؤدب، مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرستان ادب نیز در سخنانی با اشاره به اینکه شعر با تمرکز بر حقیقت و زیبایی، یادآور عهد ازلی و ابدی انسان است، اظهار داشت: شعر به دلیل اینکه هنری زبانی است، نزدیکترین قالب هنری به معارفی که قرآن کریم به ما ارائه کرده است و می‌تواند بازتاب‌دهنده جهان‌بینی ما نیز باشد. از سوی دیگر امروزه نیز هنری که بتواند ناب‌ترین تجربه معنوی انسان را روایت کند، چیزی جز شعر نیست.

مؤدب ادامه داد: یکی از شاخصه‌های اصلی امروز شعر ما، حضور مفاهیم ناشی از معنویت و عدالت در آن است. دوره آموزشی شعر جوان انقلاب نیز با تکیه بر همین مساله تلاش دارد زمینه‌ای شود تا بهترین تجربه‌های جوانان ما در این زمینه و در قالب شعر روایت شود.

این شاعر در ادامه با بیان اینکه مساله زبان و نوآوری در آن، چالش امروز شعر فارسی است،‌ گفت: نوآوری و قدرت بیان زبان در مقابل تصویر که عنصر اصلی هنر مدرن را می‌سازد، همواره مساله‌ای قابل بحث بوده است و شاید همین موضوع بوده که در سال‌های اخیر موجب ضعف توجه جوانان ما به قدرتمندی زبان شده است و تلاش آنها برای پخته کردن زبان و استفاده از تکنیک‌های سخنروی را کاهش داد. دوران آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی تلاش دارد تا به کمک اساتید خود به جوانان ایران که علاقه‌ای به شعر نیز دارند، ذهنیتی بدهند تا بتوانند در مسیر حرکت خود جدای از اینکه به قدرت و ظرفیت‌های زبان بار دیگر پی ببرند، از افتادن آنها به چاله‌ها و چاه‌هایی که شاعران معاصر ایران در آن افتاده‌اند، خودداری کنند.

وی تصریح کرد: امروزه راه‌های زیادی برای انتقال مفاهیم ذهنی و زبانی ما طی شده است؛ به ویژه اینکه شاهدیم با هجوم اطلاعات و شیوه‌های ارتباطی متعدد در فضای مجازی، امکان یک سلوک شایسته و نوآوری توامان برای شاعر وجود ندارد. دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی تلاش می‌کند چالش میان نوآوری و نیز زبان‌آوری و ادبیات را برای شاعران جوان حل کند و آنها را به کمک استفاده از تجربیات نسل‌های قبل از خود، به سمت انتخاب راهی شایسته و در عین حال نو هدایت کنند.(منبع مهر)