هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

شب شعر یادمان امیر علی شیر نوایی در مشهد برگزار شد

شب شعر ˈهم صدا با آفتابˈ یادمان ˈامیر علی شیر نواییˈ با حضور جمعی از شاعران برجسته از ایران و کشورهای پارسی زبان، شنبه شب در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشتمین جشنواره یار و یادگار بنقل از ایرنا، در این شب شعر که همزمان با همایش ˈبین المللی اندیشه ها، آثار و خدمات امیر علی شیر نواییˈ شاعر و دانشمند برجسته خراسان در دوره تیموریان بر پا شد، شعرایی از کشورهای تاجیکستان،هندوستان، پاکستان، افغانستان و ایران حضور داشتند.

در این یادمان پروفسور ˈ افتخار حسین عارفˈ شاعر اردو زبان از کشور پاکستان، شعر خود را در وصف مقام حضرت رسول اکرم (ص) سرود.

در ادامه دکتر ˈسید تقی عباسیˈ، دکتر ˈاخلاقی احمد انصاریˈ و دکتر ˈعزیز مهدی ˈ از کشور هندوستان نیز اشعار خود را قرائت کردند.

دکتر ˈشاه منصور خواجه افˈ و دکتر ˈرستم آی محمدافˈ از کشور تاجیکستان و ˈمحمد افسر ره بینˈ رایزن فرهنگی ایران در افغانستان دیگر شعرای پارسی زبان هستند که اشعار خود را در این شب شعر سرودند.

همچنین جمعی از شعرای صاحب آوازه کشورمان همچون ˈعلیرضا غزوه، ˈمحمد جواد شاه مرادی تهرانیˈ، ˈ امیر برزگرˈ، ˈمحمدرضا سرسالاریˈ ، ˈمحسن فداییˈ، ˈمهدی آخرتیˈ و ˈایمان بخشایشیˈ در شب شعر یادمان امیر علی شیرنوایی حضور داشته و اشعار خود را قرائت کردند.

نخستین همایش بین المللی اندیشه ها و آثار خدمات امیر علی شیر نوایی به همت دانشگاه فردوسی مشهد و همکاری 24 نهاد از جمله آستان قدس رضوی، نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور، ادارات کل میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی طی روزهای 18 تا 20 بهمن ماه در محل دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد ادامه دارد.

ˈامیر علی شیر نواییˈ شاعر، دانشمند و وزیر سلطان حسین بایقرای گورکانی بود که در سال 884 هجری قمری در هرات متولد شد.

وی از بزرگ زادگان خاندان جغتای پسر چنگیزخان، حاکم ماوراءالنهر، کاشغر، بلخ و بدخشان و مردی نیکوصفت، دانشمند و شاعر بود. اشعار بسیاری به دو زبان فارسی و ترکی جغتایی دارد، به همین جهت مشهور به ˈذواللسانینˈ است.

وی سال ۹۰۶ هجری در شهر هرات درگذشت و در ˈاخلاصیهˈ که خودش ساخته بود واقع در جوار آرامگاه ˈگوهرشاد بیگمˈ همسر سلطان شاهرخ تیموری و موسس مسجد گوهرشاد مشهد، در هرات به خاک سپرده شد.