هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

محمد مقتدایی در گفتگویی اختصاصی با هشتمین جشنواره یار و یادگار: جای شعر انتقادی خالی است امام منتقد ترین فرد نسبت به وضعیت اجتماعی و شرایط اجتماعی شان بودند

در روزگاری که قرائت های مختلف و بعضا متضادی از افکار و شخصیت امام می شود برای نشان دادن چهره واقعی امام بخصوص به جوانان شاعر این جشنواره کمک شایانی می تواند بکند. باید از شاعران جوان و علاقمند به امام حمایت صورت بگیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری هشتمین جشنواره یار و یادگار محمد مقتدایی گفت:انقلاب اسلامی که امام خمینی رقم زد قبل از آنکه  یک حادثه انقلابی باشد یک حرکت عظیم فکری و فرهنگی بود. از قبل از انقلاب شاعرانی داشتیم که خط فکری و تغذیه معنوی شان مملو از فرهنگ و اندیشه امام راحل بودند و در تحولات اجتماعی ایران نیز شاهد آثار خوبی از آنان بودیم.

محمد مقتدایی تصریح کرد: بعد از رحلت امام متاسفانه پویایی شعر انقلاب و شعری که امام بنیان فکری و فرهنگی آن را بنا گذاشت رو به افول گذاشت. وی گفت: شعر ها اغلب در مدح شخصیت امام سروده شد بجای آنکه به گسترش افکار و اندیشه امام در شعر ها توجه شود. طبیعتا اگر شعر ها در مسیر گسترش افکار و اندیشه امام گفته می شد ماندگار تر و برای جوان ها اثر گذار تر بود. به هر حال همینکه اکنون  جوانهایی فارغ از سلایق سیاسی، به  شعر آیینی با دغدغه ملی و اجتماعی و مذهبی می پردازند نشانگر این است که آنها در خط فکری امام حرکت می کنند و اینها تاثیراتی است که امام بر شاعران و ادبیات معاصر گذاشت.

شاعر معاصر گفت: شاعری امام تا اواخر عمرشان بر همگان غیر از نزدیکانش پوشیده بود. امام رابطه خوبی با فرهنگ و ادبیات داشتند. زمینه فکری که امام ایجاد کرد برای رشد و بالندگی شعر و ادبیات بود. شاعران تا پیش از ظهور امام مجال بروز و ظهور پیدا نمی کردند. اگر کسی شعر آیینی می سرود مورد تمسخر واقع می شد. یعنی موج مدرنیسم وارد ایران شده بود و دین زدایی بعنوان یکی ار المانهای مدرن شدن در جامعه فراگیر شد؛ طبیعتا در این فضا نوشتن شعر آیینی نوعی ارتجاع تلقی می شد. از سوی دیگر اعتراض های اجتماعی لزوما باید تحت سایه چپ گرایی آن روزگار قرار می گرفت و جایی برای شاعر مذهبی و در عین حال منتقد وجود نداشت. امام این فضا را ایجاد کرد که ادبیات فصل جدیدی را تجربه کند. در بعد دیگر با شروع جنگ تحمیلی و یا دفاع مقدس ما با شکل جدیدی از ادبیات فارسی مواجه شدیم؛ شاید پیش از آن در ادبیات جهان مشاهده کردیم ولی در شعر ما سابقه نداشت که ادبیات مقاومت شکل بگیرد.  طبیعتا منشا فکری و معنوی این جریان ادبی متاثر از امام بود و بطور کلی  هر چیزی را که در ادبیات معاصر وجود دارد و طیف وسیعی از شعر، بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم حاصل امام و انقلاب اسلامی است و این دو جدا شدنی نیستند.

مقتدایی افزود: البته ادبیات انقلاب و شعر معاصر دچار فراز و فرود هایی بوده ؛ طوری که در ابتدای انقلاب شور و هیجان انقلابی مضمون شعر ها را تشکیل می داد ؛ در دفاع مقدس شعر در رثای شهدا و رفقای پر کشیدرزمندگان سروده شد و بعد از ارتحال امام بصورت مرثیه و در فراغ و سوگ امام نوشته شد. چهر های مختلفی هم در دوره های مختلف بروز و نقش آفرینی کردند. از جمله در نسل اول شاعرانی مانند گرمارودی و تا حدودی اوستا ؛ در نسل دوم شاعرانی مانند حسن حسینی و در نسل سوم نیز شاعرانی مانند سهیل محمودی و ساعد باقری این جریان پر فراز و نشیب را هدایت می کردند.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره یار و یادگار تصریح کرد: این جشنواره کمک بزرگی می تواند به شاعرانی کند که نسبت به شخصیت و اندیشه امام علاقمند هستند. در روزگاری که قرائت های مختلف و بعضا متضادی از افکار و شخصیت امام می شود برای نشان دادن چهره واقعی امام بخصوص به جوانان شاعر این جشنواره کمک شایانی می تواند بکند. باید از شاعران جوان و علاقمند به امام حمایت صورت بگیرد؛ بخصوص از سوی نهادی که متولی امر تبیین و نشر آثار امام است آثار شاعران جوان باید گردآوری شود تا در فراز و فرود های زندگی روزمره گم نشود.

وی همچنین گفت: از طرفی امروز با نسل جوان شاعر روبرو هستیم که امام را بصورت مستقیم درک نکرده اندو با آثار امام روبرو نبوده اند و فقط برخی از این آثار را مطالعه کردند؛ مع الواسطه از دوران کودکی خود خاطراتی از امام دارند و ممکن است که نگاهشان با نسل قبلی شاعران متفاوت باشد که البته طبیعی هم است. جذب این شاعران مستعد یکی از مهمترین کارهایی است که جشنواره یار و یادگار می تواند انجام بدهد. به نظرم شعر اعتراضی و انتقادی در حوزه شعر اجتماعی می تواند میراث امام باشد چون در تاریخ معاصر منتقد تر از امام در باره وضعیت اجتماعی و شرایط اجتماعی شان نداشتیم. هنوز وقتی سخنرانی های قبل از انقلاب امام پخش می شود نگاه انتقادی امام نسبت به وضعیت اجتماعی حرف اول را می زند و معلوم می شود که امام نگاه انتقادی داشتند و حقوق مردم و دین خدا برای ایشان بسیار مهم بود.

 وی در پایان یادآوری کرد: شعر می تواند در خط میراث معنوی امام قرار بگیرد شاعران جوان می توانند با امام بیش از پیش از طریق این جشنواره آشنا شوند و شعر شان جمع شود و تکلیف نسل آینده مشخص می شود. اگر آبشخور فکری نسل آینده از افکار و اندیشه های امام قطع شود ما برای آیندگان چه جوابی خواهیم داشت؟ بدین خاطر جشنواره رسالت سنگینی برعهده دارد. شعر هایی که در این جشنواره گردآوری می شود می تواند گنجینه معنوی مناسبی برای آیندگان باشد.