هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

هادی منوری در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی یار و یادگار: امام به شاعران جسارت داد/دلیل ارتباط خوب امام با ادبیات، بخاطر ارتباطش با عرفان است

امام خط شکنی های مهمی در همه حوزه ها از جمله ادبیات داشت. ایشان تنها کسی بود که که بسیاری از اصطلاحاتی را که مجتهدین دیگر از کاربرد آن امتناع می کردند براحتی در شعر استفاده کرد و به همه شاعران و نویسندگان جسارت داد تا از این اصطلاحات استفاده کردند

هادی منوری- شاعر- در گفتگویی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی و خبری هشتمین جشنواره یار و یادگار گفت: امام خمینی(ره) از معدود مجتهدین جامع الشرایطی بودند که با ادبیات انس و الفت خیلی زیادی داشتند. وی افزود: رابطه خوب امام راحل با عرفان باعث شد که رابطه خوبی هم با ادبیات داشته باشند. چراکه این دو با هم غریبه نیستند و با هم گره خورده اند.وی گفت به عقیده من دلیل ارتباط خوب امام با ادبیات، بخاطر ارتباطش با عرفان است.

شاعر معاصر کشورمان گفت: امام خط شکنی های مهمی در همه حوزه ها از جمله سیاست،عرفان و فقه کردند و این خط شکنی در حوزه ادبیات هم بوده است.  ایشان تنها کسی بود که که بسیاری از اصطلاحاتی را که مجتهدین دیگر از کاربرد آن امتناع می کردند براحتی در شعر استفاده کرد و به همه شاعران و نویسندگان جسارت داد  تااز این اصطلاحات استفاده کردند.

در قبل از انقلاب بسیاری از مجتهدین ما از کاربرد کلماتی مانند ساغی، ساغر و میخانه و ... پرهیز می کردند. وقتی امام در شعرشان از این کلمات استفاده کرد، باعث جسارت همگان شده و دیگران نیز از این کلمات استفاده کردند. به همین دلیل ادبیات عرفانی ما جهش بسیار خوبی داشته بعد ازانقلاب داشته و  از رشد  بسیاری برخوردار شد.

دکتر منوری تصریح کرد: بسیاری از شاعرانی که مشی و تفکر امام را بعنوان یک مجتهد جامع الشرایط قبول داشتند و از ایشان پیروی می کردند این پیروی در خط و روش آنها در ادبیات تاثیر گذاشت. وی همچنین گفت: امام نگاه کلی نگری به عرصه ادبیات داشتند؛ و هیچگاه نگاه جزیی نگر نداشتند. امام مسیر  و اهداف کلی را نشان دادند. امام مواد اولیه را در اختیار قرار داد ؛ این شاعران بودند که بر اساس ظرفیت خود از این چشمه سیراب شدند. و در زمینه شعر آیینی ،شعر جنگ و دفاع مقدس، شعر با تم اجتماعی، شعر انقلاب و حتی شعر طنز درخشیدند.

نویسنده کشور ما تاکید کرد: امام راحل با کلماتی که وارد ادبیات و سیاست کرد کلماتی مانند مستضعفین و شیطان بزرگ و ... به همگان جسارت داد. وقتی مجتهد جامع الشرایطی بخواهد موضوعی را به همه مقلدینش عرضه کند باید به زبان همه حرف بزند؛ نمی تواند به زبان عده خاصی صحبت کند. امام در همه زمینه ها به مقلدان خود جسارت داد اگر این نبود نمی توانستیم در برابر رژیم تا دندان مسلح گذشته پیروز شویم. در موضوع جنگ تحمیلی هم  جوانان ما با همین جسارت در برابر تمامی شیاطینی که از عراق حمایت می کردند پیروز شدند. فقط ایمان و جسارت بود که از سوی امام به مردم و جوانان داده شد تا این اتفاق تاریخی بیافتد.

وی در خاتمه ضمن تشکر از برگزار کنندگان جشنواره یارو یادگار که به جمع آوری آثار شعری در باره امام می پردازند گفت: اگر منحنی رشد ادبیات مان را  از قبل از انقلاب تا سالهای بعد از پیروزی انقلاب مقایسه کنیم، می بینیم که این منحنی رشد  در بعد از انقلاب به شدت رشد پیدا کرد. سرعت رشد چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت چندین برابر قبل از انقلاب بود.   جسارتی که امام ایجاد کرد باعث شد که جوانان در شعر مذهبی، شعر جنگ و دفاع مقدس، شعر اجتماعی، شعر انقلاب و ... کار کند . بیاد داریم که در قبل از انقلاب شعر مثنوی متعلق به عده ای خاص بود؛ افراد معمولی کمتر می توانستند از آن استفاده کنند . اغلب شعر نیمایی را لائیک می دانستند اما بعد از انقلاب مهر لایئکی از روی شعر نیمایی برداشته شد. جسارت هایی که امام داد اینها بود و این شد که ادبیات ما سرآمد همه هنر ها بوده و هست و هم اکنون نیز در همه دنیا حرف برای گفتن دارد.

هادی منوری متولد سال 1344 در مشهد فارغ التحصیل مقطع دکتری رشته داروسازی بوده و در زمینه شاعری ، نویسندگی و پژوهش فعالیت دارد. منوری تاکنون دبیری جشنوارهای مختلفی از قبیل: افتتاحیه جشنواره بین المللی شعر فجر (2 دوره)، جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی (4 دوره)، جشنواره شعر رضوی (4 دوره)، جشنواره شعر دفاع مقدس (3 دوره)، جشنواره های فاطمی، علوی، علمدار و ... را بر عهده داشته است.
از آثار منتشر شده (بیش از 15 جلد) وی در زمینه های شعر، نثر ادبی، سفرنامه و پژوهش های ادبی می توان به کوچه های بی تقویم، اولین فصل زمین، پاره خطی تا ماه، دوباره شیعه شدم (سفرنامه)، امام چه مهربونه، کوچه های علمدار و...اشاره کرد. ریاست شورای شعر اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان، عضو شورای شعر و موسیقی صدا وسیما، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه و سردبیری نشریه مرهم، مشاور فرهنگی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و...از سایر مسئولیت های وی به شمار می رود.