هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

محمدعلی مجاهدی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره شعر یار و یادگار: برخی از اشعار متعلق به 50 سال قبل است/امام(ره) از پیش از انقلاب شعر می‌سرودند

تا آنجا که من اطلاع دارم امام خمینی(ره) حتی پیش از انقلاب شعر می‌سرودند و بعضی از اشعاری را که امروز در دیوان ایشان می‌خوانیم 50 سال پیش از دوستان فاضل طلبه می‌شنیدم و آن‌ها این اشعار را به امام(ره) نسبت می‌دادند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و ستاد خبری هشتمین جشنواره شعر یار و یادگار این شاعر پیشکسوت گفت: شاعری چیزی نیست که امام(ره) بخواهند به آن شهره شوند. در واقع شعر امام(ره) شعر پخته و متینی است و حاصل تلاش یک شب و یک سال نیست.

وی افزود: رسیدن به درجه اعلای سرودن شعرهای عالمانه و عارفانه امام خمینی(ره) مدت زمان مدیدی از زمان حیات گوهربار ایشان را به خودش اختصاص داده. زمان زیادی طول می‌کشد که شاعری مانند امام(ره) زبان شعری خودشان را پیدا کنند و با قدرت و استحکام به عرصه شعر و شاعری ورود بیابد. امام(ره) از زمان طلبگی و پس از آن که مدرس شدند با ادبیات سر و کار داشتند و شعرهایشان نشان می‌دهد که ایشان در این زمینه کار کرده‌اند.

این شاعر گفت: ما نمی‌توانیم فواصل شاعری امام(ره) را از یکدیگر جدا کنیم و همین‌طور که گفتم، شنیده بودم که یک دو اثر ایشان را که جنبه تعریضی و اعتراض نسبت به وضع ناهنجار برخی از روحانی‌نماها زمان طاغوت می‌پرداختند، شنیده بودم. امام(ره) در این شعرها از کسی نام نمی‌برند اما معلوم است که نظر امام(ره) درباره این افراد چیست.

مجاهدی توضیح داد: این‌که فکر کنیم کدام آثار مربوط به قبل یا بعد از انقلاب می‌شود، مشخص نیست. همان‌طور که گفتم زمانی که 20 سالم بود، یعنی 50 سال قبل یک دو شعر از زبان نزدیکان امام(ره) و اشخاصی که منتسب به امام(ره) بودند یا از زبان شاگردان ایشان می‌شنیدم و می‌گفتند که این شعرها از امام(ره) است. منظورم تک بیت‌ها و ابیات خوبی است که آن زمان به گوشمان می‌رسید.

این شاعر یادآور شد: تقسیم‌بندی کردن اشعار امام(ره) تقسیم‌بندی درستی نیست. شعر امام(ره) بزرگ‌ترین ویژگی‌اش محتوای عرفانی و توحیدی شعر ایشان است. یعنی اگر بخواهید شاخصه بارز شعر امام(ره) را ببینید باید در همین بعُد توحیدی و عرفانی آن را جست‌وجو کنید. در همان غزلیاتی هم که بعداً منتشر شده امام(ره) به هر حال اعتراض دارند و حتی به روحانیت هم اعتراض می‌کنند به این معنی که ایشان کار بد را بد می‌داند؛ حالا از سوی هر که می‌خواهد انجام گرفته باشد. امام(ره) از گفتن چنین حرف و سخنانی هم در شعرشان هیچ ابایی نداشتند.

وی توضیح داد: این ویژگی و خصیصه روحیه آزادگی و هویت امام(ره) را می‌رساند. ای بسا آدم‌هایی که به خاطر بیان همین مطالب ناراحت می‌شدند اما امام(ره) به این مسایل اهمیت نمی‌دادند.

وی در پاسخ به این پرسش که «با وصف بر این‌که امام(ره) رهبری سیاسی و دینی بودند چرا در مورد انقلاب و جنگ شعری ندارند؟» گفت: شاید هم داشتند و به دست ما نرسیده است.

 «یک قطره از دریا»، «شکوه شعر عاشورا در زبان فارسی»، «کاروان شعر عاشورا»، «سیمای مهدی موعود(عج) در آیینه شعر فارسی»، «سیری در قلمرو شعر نبوی»، «ایستاده باید مرد»، «سیری در ملکوت»، «یک صحرا جنون»، «فغان دل»، «در انتظار موعود»، «گریه اشک»، «بر بال سبز قنوت»، «دریای شعله‌ور»، «یاس کبود»، «خوشه‌های طلایی»، «در محفل روحانیون یا تذکره علمای شاعر»، تصحیح و تعلیق و مقابله دیوان «گنجینه الاسرار» عمان سامانی و «گزیده اشعار عرفانی وحدت کرمانشاهی» عنوان برخی آثار این شاعر و پژوهشگر شعر آیینی‌اند.