هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

راضیه تجار در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره شعر یار و یادگار: امام(ره) با حس شهودی شعر عارفانه می‌سرود

شخصیت امام خمینی(ره) به گونه‌ای بود که واقعاً ایشان جامع الاطراف بودند لذا یک بُعد شخصیت ایشان نیز آن بُعد و نگاه عارفانه‌شان و حس شهودی‌شان بود که در شعر تجلی کرد و منجر به خلق آثاری عارفانه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هشتمین جشنواره شعر یار و یادگار این داستان‌نویس متعهد گفت: امام(ره) در کنار ابعاد جامع شخصیتشان به شعر گرایش داشتند و این شعرها نیز دارای بُعد عرفانی بود. من فکر نمی‌کنم که امام(ره) ابایی از ابراز شعر گفتشان داشتند. منتها معمولاً نزدیکان و اطرافیان امام(ره) از نخستین اشخاصی بودند که به شناخت این بُعد از شخصیت امام(ره) رسیدند و تشخص شاعری امام(ره) را دریافتند.

نویسنده کتاب «کوچه اقاقیا» اضافه کرد: یکبار هم شنیدم که دفتر شعر امام(ره) به سرقت رفت و برخی از اشعارشان گم شد. البته احمد آقا بعد از ارتحال امام(ره) دیوان ایشان را چاپ کردند‌. تا قبل آن زمان چون وجه سیاسی شخصیت امام(ره) چنان قوی بود که امکان بروز عمومی جنبه شاعری ایشان را نمی‌داد روی وجه شعر و شاعری شخصیت امام(ره) چندان تأکید نمی‌شد اما بلافاصله خاطرم است که بعد از ارتحال امام(ره) اشعار ایشان اعلام شد و سینه به سینه و زبان به زبان چرخید و مردم را بسیار زیاد و بیش از پیش جذب کرد.

این داستان‌نویس ادامه داد: شخصیت امام(ره) در عین حال جنبه عاطفی و احساسی قدرتمند و با استحکامی داشتند. فکر نمی‌کنم امام(ره) امساکی داشتند که به این وجه وجودی خودشان نگاهی داشته باشند. البته ایشان با تواضعی عالمانه سعی در پنهان نگه داشتن شاعری‌شان داشتند یا به عبارت دیگر دوست نداشتند که آن را به آحاد جامعه اعلام کنند. به هر دلیل جنبه سیاسی و شرایط کشور به گونه‌ای بود که بیشتر روی وجه سیاسی وجود ذیجود ایشان تأکید می‌شد اما بعد از ارتحال ایشان بلافاصله جنبه شاعری امام(ره) اعلام شد و مردم بیش از پیش به جنبه‌های دیگر وجودی ایشان آشنایی یاقتند، شعرهای ایشان را خواندند، و امام(ره) را همان‌طور که دیده بودند بهتر از قبل شناختند.

وی اضافه کرد: من یک نویسنده‌ام اما در این مواقع به خودم می‌گویم که ای کاش یک شاعر بودم. یعنی من نویسنده گاهی احساس می‌کند که لازم است شاعر هم باشم چون روحیه شاعرانه نیز دارم و شاعری کارنکرده در وجودم است. خیلی دوست داشتم ارتباط قلبی و احساسی خودم را با یک غزل به پیشگاه روح ملکوتی امام خمینی(ره) ابراز کنم.

تجار یادآور شد: کسانی که در این زمینه توانا هستند و شعر می‌سرایند به جشنواره یاد و یادگار هم به شکل جدی و همه سویه بنگرند. این جشنواره منشوری است از چند وجه. این جشنواره هشت سال قدمت دارد و امیدوارم این منشور به بهترین شکل ممکن حفظ شود و نگذارند که نه گردی بر دامنش بنشیند و نه خدای ناکرده کلیشه‌ای برگزار شود.  

«کوچه اقاقیا»، «فانوسی بی‌فروز»، «نرگس‌ها»، «سنگ صبور»، «جایی که آسمانش آینه‌کاری است»، «زن شیشه‌ای»، «بندهای روشنایی»، «سفر به ریشه‌ها»، «شعله و شب»، «ستاره من»، «از خاک تا افلاک»، «صدای پای آب»، «فرصت سبز»، «شعله در عشق» و « آرام شب به‌خیر » از آثار راضیه تجار است.