هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

یک شاعر: شعر ارتباط ناگسستنی با ارزشهای اجتماعی دارد

شعر در سیستم فرهنگی و هنری جایگاه درستی ندارد و به عنوان یک زنگ تفریح از آن استفاده می شود، درحالیکه ارتباط ناگسستی با فرهنگ و ارزش های اجتماعی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یار و یادگار بنقل از ایرنا امید سرافراز در گفت و گویی گفت: همگان باید بدانند که شعر به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی، خود تابع ساختار اجتماعی است و نمی تواند مستقل از این فضا شکل گیرد.

وی اظهار کرد: پیدایش نظریه های ادبی جدید با همه استواری و علمی بودن، نمی توانند قدرت شعر را به چالش بکشند و در واقع شاعر در زیان یک شی هنری می سازد که علاوه بر زیبایی و آهنگش، معنای عمیقی دارد.

این شاعر با بیان اینکه بسیاری از شاعران از مضامین تکراری در شعر استفاده می کنند، ادامه داد: خیلی از معانی مانند گذر زمان، مرگ، بی اعتباری دنیا، عشق و غیره از سوی مخاطب شناخته شده هستند و این مضامین به طور مداوم در اشعار مختلف تکرار شده اند که جذابیت ندارند.

سرافراز جوانان را بیشترین مخاطبان شعر خواند و گفت: به همین دلیل ذوق جوانان تنوع بیشتری می طلبد، آنان می خواهند شعری سروده شده و بیان شود که از موسیقی های متنوع سرشار باشد.

وی با اشاره به اینکه شعر ماندگارترین اثر ادب فارسی است که می تواند مردم را به کمال هدایت کند، اضافه کرد: به همین دلیل شاعران باید با سرودن اشعار آرمان خواه، جامعه را به سوی نقد و کمال هدایت کنند.

این شاعر خاطرنشان کرد: شاعران باید خلاقیت، ابتکار و نوآوری را در دستور کار خود قرار دهند و از سلایق شخصی پرهیز کنند، عناصر سازنده شعر، عاطفه، خیال، زبان، آهنگ و شکل هستند و کلام برای شعر بودن، باید از همه اینها برخوردار باشد.

به گفته سرافراز، التزام شعر امروز، اندیشه و جوهر وجودی، تکثرگرایی و استحکام آن بوده و رضایت مندی قشر خاصی نیست.

نهمین جشنواره شعر فجر از 20 بهمن ماه جاری در سراسر کشور آغاز و ششم اسفند پایان می یابد.