هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

سعید بیایانکی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره یار و یادگار: امام(ره) با تواضعی عالمانه خودشان را شاعر به حساب نمی‌آوردند/ علامه طباطبایی هم چنین بودند

سعید بیابانکی گفت: چنین که مشخص است امام خمینی(ره) با تواضعی عالمانه خودشان را هیچ‌گاه جزو شاعران به حساب نیاوردند وگرنه در زمان حیاتشان آثارشان را منتشر می‌کردند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و ستاد خبری هشتمین جشنواره یار و یادگار، این شاعر گفت: بسیاری از علما و مراجع چنین‌اند و امام خمینی(ره) نیز خودشان دوست نداشتند اشعارشان را منتشر کنند یا نمی‌خواستند در شرایط موجود در دوران  رهبری‌شان برای انتشار شعرشان کمترین گرایشی نشان بدهند.

وی ادامه داد: بسیاری از علما البته چنین شیوه‌ای دارند و به گمانم این موضوع درباره علما و فقها تازگی ندارد. خیلی‌ها بودند که وجوه دیگرشان برجسته‌تر بوده است و وجه ادبی‌شان پنهان می‌ماند و معمولاً بعد از حیاتشان مشخص می‌شود.

بیابانکی افزود: مرحوم علامه طباطبایی نیز چنین بودند. به نظرم پنهان ماندن وجه شاعری امام(ره) نکته‌ای طبیعی است چون وجوه سیاسی و عرفانی و فقهی‌شان در زمان حیات ایشان برجسته‌تر است و وجوه ادبی‌شان به چشم نمی‌آید و اصلاً خودشان تمایلی ندارند که آن را بروز بدهند اما به هر حال گذر زمان آن را بروز داد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که «چه پیام و پیشنهادی برای هشتمین جشنواره شعر یار و یادگار دارید؟» گفت: البته من پیامی ندارم و معتقدم که یکی از بزرگان همیشه باید به خودمان پیام بدهد ولی پیشنهادم این است که شرکت‌کنندگان در چنین جشنواره‌هایی سعی کنند با خودانگیختگی خلاق شعر بگویند نه برای جایزه و به خواست جشنواره.

 سعید بیابانکی متولد خمینی‌شهر است. «رد پایی بر برف»، «نامه‌های کوفی»، «نیمی از خورشید» و «سکته ملیح» نام کتاب‌های اوست.