هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

علیرضا قزوه در پاسداشت مشفق کاشانی: مشفق پیر جماعت ما است

ما هر چه که در مورد مکارم اخلاقی ببینیم نمونه اش در وجود استاد مشفق جمع شده است. من از ابتدای انقلاب و حتی قبل از ایجاد حوزه هنری هم ایشان را می شناختم و از وجودشان تلمذ کردم در تمام این سالها چیزی جز فتوت و مردمی و گشاده دستی از او ندیدم

علیرضا قزوه در پاسداشت مشفق کاشانی گفت: آقای مشفق با وجود سن و سالشان با جوان ها بسیار می جوشد و تواضع بالایی دارد که حتی من و شاعران جوانتر از ایشان نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هشتمین جشنواره یار و یادگار بنقل از مهر، هجدهمین مراسم شب شاعر عصر دیروز با موضوع بزرگداشت عباس کی منش متخلص به مشفق کاشانی با حضور جمعی کثیری از اهالی شعر و ادبیات در سازمان رسانه  ای اوج برگزار شد.

در این مراسم علی موسوی گرمارودی در سخنانی عنوان داشت: استاد مشفق اینقدر بزرگوارند که اجازه دادند در مقدمه یکی از کتابهایشان نقد بلند من به اشعارشان منتشر شود. هر چند که به اعتقاد من غزل او از بهترین نمونه های غزل نئوکلاسیک معاصر است.

وی در ادامه قصیده خود خطاب به مشفق کاشانی را که در پاسخ به قصیده ای که او برای موسوی گرمارودی سروده بود قرائت کرد.

در ادامه مراسم حسین اسرافیلی نیز در سخنانی خطاب به مشفق کاشانی اظهار داشت: ما هر چه که در مورد مکارم اخلاقی ببینیم نمونه اش در وجود استاد مشفق جمع شده است. من از ابتدای انقلاب و حتی قبل از ایجاد حوزه هنری هم ایشان را می شناختم و از وجودشان تلمذ کردم در تمام این سالها چیزی جز فتوت و مردمی و گشاده دستی از او ندیدم. ما از ایشان در حوزه بیشتر از آموزش شعر، آموزش انسانیت و اخلاق گرفته ایم.

اسرافیلی در ادامه رباعی را به شرح زیر به مشفق کاشانی تقدیم کرد:

این مرد که رنگ و فطرتش قرآنی است

مجموعه ای از مکارم انسانی است

سرحلقه اهل معرفت اهل صفا

آوازه به عشق مشفق کاشانی است

علیرضا قزوه شاعر و مدیر مرکز آفرینش های حوزه هنری نیز در این مراسم در سخنانی گفت: حضرت مشفق پیر جماعت ما است. اگر ۴ نسل از شاعران بعد از انقلاب را بخواهیم یاد کنیم ایشان و آقای سبزواری در راس قرار دارند.

قزوه ادامه داد: آقای مشفق از جمله کسانی است که بیشتر شعر را درباره موضوعات متنوع انقلاب اسلامی دارد. من در مدت زمان زیادی که برنامه سرود روشنی را برای رادیو می نوشتم برای هر مناسبی که حس می کردم نمی توانم شعری پیدا کنم از دیوان آقای مشفق بهره می بردم که بی ادعا درباره آنها شعر گفته است.

وی ادامه داد: نام آقای مشفق تنها در ایران شناخته شده نیست. در تاجیکستان شاعری مطرح با نام عبدالله قادری به من و آقای موسوی گرمارودی می گفت که آرزویم حضور در ایران و دیدن استاد مشفق است.

قزوه افزود: آقای مشفق با وجود سن و سالشان با جوان ها بسیار می جوشد و تواضع بالایی دارد که حتی من و شاعران جوانتر از ایشان این تواضع را نداریم.

در پایان این مراسم نیز مشفق کاشانی درسخنانی به تجلیل از شاعران حاضر در مراسم پرداخت و به صورت ویژه از علیرضا قزوه تشکر کرد و گفت: آقای قزوه همیشه نسبت به من محبت داشته است. اگر شعر معاصر ایران در دیگر کشورها منتشر شده است همت آقای قزوه و آقای موسوی گرمارودی است. آنچه که ایشان از هند برای شعر ایران به ارمغان آورده اند گنجینه ای بی نظیر است که انشاءالله با همت خودش منتشر می شود.