هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

در جشنواره شعر انقلاب عنوان شد: در حوزه‌ شعر انقلاب فقیریم

در حوزه‌ شعر دفاع مقدس تا به حال بیش از 600 مجموعه شعر منتشر شده است، اما ما در حوزه شعر انقلاب همچنان فقیریم

جواد محقق گفت: در حوزه‌ شعر دفاع مقدس تا به حال بیش از 600 مجموعه شعر منتشر شده است، اما ما در حوزه شعر انقلاب همچنان فقیریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری هشتمین جشنواره یار و یادگار بنقل از ایسنا،‌ شامگاه 14 دی‌ماه مراسم شعرخوانی جمعی از شاعران شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره شعر فجر انقلاب که در شهر زاهدان در حال برگزاری است برپا شد.

در این شب که هم‌زمان با آغاز هفته وحدت بود تعدادی از شاعران انقلاب از جمله شاعران استان سیستان و بلوچستان شعرخوانی کردند.

در این مراسم علیرضا قزوه - مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری - در سخنانی درباره شعر انقلاب گفت: من برای شعر انقلاب خوش‌بین هستم و معتقدم در میان هفت هنر هنوز ادبیات هنر اول است و می‌تواند خط‌شکنی کند.

او افزود: در حال حاضر داشته‌های‌مان از شعر انقلاب و دفاع مقدس آن‌قدر زیاد شده است که فکر می‌کنم در دهه‌های آینده برای آن اتفاق‌های خوبی می‌افتد و ما باید بایستیم و از آن دفاع کنیم.

قزوه در ادامه به برگزاری جشنواره‌های شعر و داستان که حوزه هنری آن‌ها را برگزار می‌کند اشاره کرد و گفت: ما در حوزه هنری چراغ‌هایی را روشن کرده‌ایم که فکر می‌کنیم با نبودن مدیران فعلی حوزه هنری نیز ادامه خواهد یافت.

جواد محقق - از داوران این دوره جشنواره شعر انقلاب - نیز در سخنانی به تشریح وضعیت شعر انقلاب از آغاز تا امروز پرداخت و گفت: در سال‌های قبل از انقلاب تعداد کسانی که می‌شد از آنان به عنوان شاعر انقلاب نام برد به تعداد انگشتان دست نمی‌رسید. حتی در سال‌های اوایل انقلاب هم این شاعران معدود بودند اما خیلی زود تعداد قابل توجهی از شاعران نام‌آور گذشته و جوانان به این مجموعه پیوستند و این کاروان راه افتاد.

این شاعر اظهار کرد: اما یک اتفاق باعث شد شعر انقلاب هم‌پای شعر دفاع مقدس پیش نرود؛ چنان‌چه در حال حاضر ما در حوزه‌ دفاع مقدس بیش از 600 مجموعه شعر داریم اما در حوزه شعر انقلاب چنین پیمانه پری را نداریم. دلیل آن هم این است که زمانی که انقلاب شد هنوز شاعری نداشت. اما دفاع مقدس باعث شد که همه دهان‌هایی که برای انقلاب گشوده شده بودند خرج دفاع مقدس شوند. در حوزه ادبیات داستانی هم همین‌گونه بود.

او سپس گفت: در حال حاضر در حوزه شعر انقلاب همچنان فقیریم و امیدوارم این جشنواره شعر انقلاب بتواند جبران مافات کند.

به گزارش ایسنا،‌ در این شب شعر شاعران با موضوع‌هایی از جمله انقلاب، دفاع مقدس و وحدت بین شیعه و سنی شعرخوانی کردند. شماری از شاعران استان سیستان و بلوچستان هم به گویش سیستانی شعر خواندند.

عباس باقری شعر بلندی در ستایش یعقوب لیث صفاری خواند که با استقبال حاضران مواجه شد.

سعید بیابانکی هم که مجری مراسم بود این شعر را با شعرهای احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث مقایسه کرد و گفت: این شعر به شعر بزرگان فارسی همچون شاملو و اخوان تنه می‌زند و حتی از آن‌ها هم سرتر است. این موضوع با واکنش یکی از حاضران مواجه شد که به حالت اعتراض خطاب به بیابانکی گفت: نفرمایید آقای بیابانکی!

 

مراسم پایانی چهارمین جشنواره شعر انقلاب امشب 15 دی‌ماه در استانداری سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.