هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

فاطمه راکعی در گفت‌وگوی اختصاصی با ستاد خبری هشتمین جشنواره یار و یادگار: امام خمینی (س) به معنی عرفانی کلمه، عاشق بود

تاثیر افکار و شخصیت روحانی حضرت امام نه فقط بر ایرانیان بلکه بر تمام انسان‌هایی که در جستجوی معنویت و اخلاق و کرامت اسلامی در سراسر دنیا هستند، مشخص است و نیاز به بازگوکردن ندارد. وی با اشاره به ایفای نقش بی‌بدیل حضرت امام به عنوان رهبر انقلاب اسلامی که منجر به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در سال 57 شد و نیاز به توضیح و تشریح ندارد

فاطمه راکعی گفت: تاثیر افکار و شخصیت روحانی حضرت امام نه فقط بر ایرانیان بلکه بر تمام انسان‌هایی که در جستجوی معنویت و اخلاق و کرامت اسلامی در سراسر دنیا هستند، مشخص است و نیاز به بازگوکردن ندارد. وی با اشاره به ایفای نقش بی‌بدیل امام به عنوان رهبر انقلاب اسلامی که منجر به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در سال 57 شد و نیاز به توضیح و تشریح ندارد، افزود: در مورد امام می‌توان در ابعاد مختلف صحبت کرد.

عضو شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره یار و یادگار ضمن برشمردن شخصیت عرفانی، انسانی و اخلاقی حضرت امام تصریح کرد: امام درعین قاطعیت و جدیت درمورد مواضع سیاسی داخلی و خارجی شان و رهبری عظیم انقلاب اسلامی، از لطیف‌ترین روح‌ها، ذوق‌ها و رقیق‌ترین و زلال‌ترین عواطف انسانی برخوردار بودند. این دقیقا همان چیزی است که باعث این همه زیبایی و کلام ایشان در زندگی و شخصیت ایشان شده بود.

وی با بیان اینکه اسلام دین تعادل، عدالت و توازن است و همه اینها در رفتار و منش اجتماعی حضرت امام و شخصیتی ایشان مشهود بود، ابراز کرد: دوست و دشمن این بزرگمرد تاریخ به این موضوع اعتراف داشتند که شخصیت ایشان چکیده شخصیتی بود که اسلام راستین از یک انسان کامل انتظار دارد.

نویسنده کتاب «دیروز کسی با ما بود» با یادآوری اینکه خوشبختانه معاصر امام بودیم و کلام امام را از دهان مبارک خودشان شنیدیم و به خاطر عشق و علاقه بی‌حد و حصر امثال من به امام، در جریان تمام سخنانی که در مناسبت‌های مختلف در مجامع گوناگون بیان می‌کردند، قرار داشتیم افزود: عمری با تمام افکار بلند انسانی، عرفانی، فلسفی ایشان مخصوصا اجتماعی- سیاسی‌شان حتی رفتار و اخلاق خانوادگی‌شان زندگی کردیم.

دبیر علمی جشنواره یار و یادگار اظهار کرد: کتاب‌ها و وصیتنامه حضرت امام جزو ارزشمندترین کتابخانه کوچک من است و هربار که می خواهم در ارتباط با افکار ایشان یا حتی مواضع خودم درمورد مسائل مختلف اجتماعی – سیاسی یا اخلاق اسلامی یا موارد بیشمار دیگری صحبت کنم این کتاب‌ها مانند دانشنامه و گنجینه‌هایی چراغ راه من هستند.

وی با برشمردن این مزیت که آثار حضرت امام به صورت مکتوب درآمده است، ادامه داد: الحمدالله با اینکه توانستیم پیامهای اصلی حضرت امام را دریافت کنیم، ولی چون آدم‌های علمی و اهل فرهنگ و قلم هستیم، هربار هم که می‌خواهیم حرف بزنیم باز به مرور آثار ایشان می‌پردازیم و سعی بر استخراج عینی آن داریم تا خدای ناکرده کوچکترین خللی به آثار ایشان وارد نشود.

خانم راکعی با تاکید بر اینکه دانسته‌های خودمان را با کتاب‌های این بزرگمرد چک می‌کنیم، ابراز کرد: یکی از بزرگترین و ارزشمندترین کارهایی که در ارتباط با حضرت امام و تفکرات ایشان و شخصیتشان صورت گرفت، تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام به مسئولیت کنونی یادگار ایشان، حاج حسن آقاست که خوشبختانه توانستیم همه افکار و آثار امام را به صورت مکتوب در کتابخانه‌های خودمان و کتابخانه‌های عمومی و تخصصی سراسر کشور داشته‌باشیم.

فاطمه راکعی با برشمردن ابعاد شخصیتی حضرت امام ، که در مواجهه با کوچکترین مسائل انسانی تحت تاثیر قرارمی‌گرفتند و بزرگترین عواطف انسانی را نثار یتیمان، پیرزنان و اقشار مستضعف جامعه می‌کردند، خاطرنشان کرد: از آن طرف نیز در مقابل دشمنان، پهلوانانه می‌ایستادند و مبارزه می‌کردند و کوچک‌ترین اغماضی درمقابل کافران و کسانی که خوبی ها را برنمی‌تافتند، نداشتند.

وی تاکید کرد: رفتار، سخنان، حرکات و موضع‌گیری‌های حضرت امام در مقابل دوست و دشمن و ضعیف و قوی و استعمارگران و استثمارگران معلوم، مشهود و مشخص بود و باید گفت که چنین شخصیتی هرگز یک‌بعدی نیستند و حتما در خلوت خود، رابطه عرفانی و شاعرانه باشکوهی با خداوند دارند.

راکعی افزود: امام حتما طبیعت و موجودات و انسان‌ها را دوست می‌داشتند و به آنها مهر می‌ورزیدند و با وجود شخصیتی مانند ایشان، جهان هستی، کائنات و ریزترین موجودات روی زمین از جانوران گرفته تا گیاهان همه در امن و امان بودند.

شاعره کشورمان با بیان اینکه اگر امام شاعر و اهل ادبیات نبودند باید تعجب می‌کردیم، ادامه داد: ایشان نیز با تماشای پونه‌‌ای که سر از خاک درمی‌آورد به دنیای پر از راز و رمز و زیبایی خداوند می‌اندیشید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: حضرت امام آنقدر بزرگوار و مسائل انسان‌ها و جامعه برایشان مهم و بعد اجتماعی- سیاسی رهبری‌شان نشات‌گرفته از سرچشمه زلال انسانی‌شان بود که در غیراینصورت نمی‌توانستند آنقدر رها، بزرگ و آزاد در مقابل زشتی‌ها و پلشتی‌های افراد و دولت‌هایی که استعمارگر بودند و انسان‌ها را استثمار می‌کنند، بایستند.

راکعی در پایان ضمن برشمردن ابعاد روحانی شخصیتی حضرت امام گفت: ایشان روح بزرگی داشتند و به معنی عرفانی کلمه عاشق بودند و وصف ایشان در کلمهات مقدور و میسر نیست. وی در پایان سخنان خود گفت : جشنواره یار و یادگار می تواند بستری مناسب برای همه شاعران جوان برای ارائه اثر های هنری شان باشد.