هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

ابراهیم حسن بیگی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی و خبری یار و یادگار گفت: مهارت امام در گفتار و نوشتار ستودنی است

هنگامی که آثار مکتوب امام چاپ شد همگان متعجب شدند و دیدند که آن سخنانی که ایشان در برابر اقشار جامعه داشتند تنها وجه عامیانه ایشان بوده است و از سویی دیگر بعد ادبی حضرت امام خمینی(س)برای اهالی ادب نمایان شد

اشاره:ابراهیم حسن بیگی یکی از نویسندگان به نام عرصه ادبی کشور است. وی رمان ریشه در اعماق (۱۳۷۳) را دربارة رزمنده‌ای موجی شده، درفضای بومی بلوچستان نوشت. او جز آثاری برای نوجوانان، رمان اشکانه (۱۳۸۳)، مجموعة معمای مسیح (۱۳۷۱)، نقدی با نام کینة ازلی بررمان رازهای سرزمین من رضا براهنی، وگزیدة داستان‌هایش (۱۳۷۸) را منتشرکرده است. حسن بیگی برای نوشتن ریشه در اعماق، برندة جایزة بیست سال ادبیات داستانی شد. حال با نزدیک شدن به هشتمین جشنواره یاد و یادگار با این نویسنده به نام کشورمان گفت و گوی کوتاهی در رابطه با این جشنواره و آثار حضرت امام خمینی(س) داشته ایم،  که از نظر می گذرد:

+هشتمین جشنواره شعر یاد و یادگار با محوریت معرفی افکار و بعد ادبی شخصیت امام خمینی (س) در حال کلید خوردن است، شما به عنوان یکی از بزرگان ادبیات فارسی تا چه حد با این جشنواره آشنایی دارید؟

در رابطه با این جشنواره شنیده ها زیاد است ولی من به عنوان یک داستان نویس هیچ‌شناختی از جشنواره یاد و یادگار ندارم و نمی دانم مقصر اصلی این اطلاع رسانی ها کیست!و بنده به عنوان یکی از فعالان عرصه ادبی کشور تصور می کردم این نمایشگاه مربوط به فروش کتاب و همانند نمایشگاه کتابی است که هر سال برگزار می شود.حال با اطلاع رسانی که شما کردید متوجه شدم که مربوط با معرفی آثار ادبی حضرت امام خمینی(س) است.

+شما به عنوان کسی که در عرصه ادبی کشور فعال هستید تا کنون مطالعه ای در آثار امام خمینی(س) داشته اید؟

تازگی‌ها خیر، ولی در گذشته و هنگامی که ایشان از دنیا رفتند و آثار زیادی از امام خمینی(س) به چاپ رسیده بود، بسیاری از آثار ایشان را مطالعه کرده بودم.

+نمونه هایی را که مطالعه کردید می توانید نام ببرید؟

بنده  دیوان حضرت امام خمینی(س)را مطالعه کردم و یک نسخه از آن را همواره داشته ام. دیوان امام حاوی مطالب باارزش در حوزه های مختلف دینی و اجتماعی است.

+در رابطه با شخصیت حضرت امام خمینی(س) آثار و نوشته ای دارید؟

بنده در همان ابتدا که حضرت امام خمینی(س) رحلت کرده بودند کتابی را به نام ریشه‌های ماندگار نوشتم و در آن به شخصیت حضرت امام خمینی(س) پرداخته بودم.یا نمونه های دیگری را بخواهم برای شما نام ببرم ، می توانم به«معمای مسیح»اشاره کنم.

+آثار و نوشته های امام خمینی(س) تاثیری بر قلم شما داشت؟

مطمئنا تاثیر دارد ولی باید توجه داشت گاهی تاثیر یک اثر یا فرد مستقیم است که نتیجه آن را می توان در همین آثاری که برای شما نام بردم مشاهده کرد، برخی اوقات نیز این آثار تحت تاثیرغیر مستقیم اندیشه‌هایی است که اهل هنر دارند و باعث می شود بر اساس همین تاثیرات تصمیم بگیرند و متن بنویسند.

+به نظر شما تفاوتی که میان آثار ادبی امام خمینی(س) و سخنرانی های ایشان وجود دارد؟این تفاوت ناشی از چیست؟

بله تفاوت زیادی نیز وجود دارد ولی زمانی ما به عنوان اهالی ادب این کشور به این مورد پی بردیم که آثار حضرت امام خمینی(س)منتشر شد و قبل از آن کسی در باره این  بعد حضرت امام صحبت نکرده بود. سخنرانی‌های حضرت امام بسیار ساده و عامه پسند بود  که همه اقشار مختلف جامعه از پیر و جوان گرفته تا با سواد و بی‌سواد متوجه فرمایشات ایشان می‌شدند.

ولی هنگامی که آثار مکتوب امام از جمله دیوان شعر امام چاپ شد همگان متعجب شدند و دیدند که آن سخنانی که ایشان در برابر اقشار جامعه داشتند تنها وجه عامیانه ایشان بوده است و از سویی دیگر بعد ادبی حضرت امام خمینی(س)برای اهالی ادب نمایان شد.

این اتفاق نشان دهنده دو شخصیت درونی و بیرونی حضرت امام خمینی(س) بود که کاملا با هم متفاوت است و باید توجه کرد که یک نفر آنقدر مهارت دارد که در یک زمان هم می‌توانند به ساده‌ترین زبان با عامه مردم صحبت کند و از سوی دیگر به گونه‌ای بنویسد و برای اهالی ادب صحبت کند که همگی در تحیر بمانند. این نشاندهنده بعد ادبی حضرت و ظرفیت ایشان است بر خلاف عده‌ای که تا تحصیلات بالایی پیدا می‌کنندطریق سخن گفتنشان با همه متفاوت می‌شود و همه را ادیب فرض می‌کنند.مهارت امام در گفتار و نوشتار ستودنی است. حال نمی‌دانم حضرت امام عامدانه اینگونه برخورد می‌کردند و یا به صورت اتفاقی تا این حد در سخن ،گفتار و کلام مهارت داشتند.