هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

روشن سلیمانی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره یار و یادگار در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جشنواره گفت:
رابطه امام خمینی (س) با ادبیات معاصر رابطه ای عمیق و تاثیر گذار است

حضرت امام در ابعاد مختلف سیاسی ، اخلاقی ، اجتماعی، ادبی ، هنری و تربیتی در همه سرفصل های علوم مختلف بر جامعه ما تاثیر گذار بود.

روشن سلیمانی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جشنواره یار و یادگار گفت: رابطه امام خمینی (س) با ادبیات معاصر رابطه ای عمیق و تاثیر گذار است. وی افزود: حضرت امام در ابعاد مختلف سیاسی ، اخلاقی ، اجتماعی، ادبی ، هنری و تربیتی در همه سرفصل های علوم مختلف بر  جامعه ما تاثیر گذار بود.

دبیر جشنواره شعر طلاب سراسر کشور تصریح کرد: ویژگی های منحصر به فرد امام خمینی(س)  باعث این تاثیر گذاری شده است. این ویژگی های منحصر به فرد امام موجب شد تا شخصیت ایشان در بعد سیاست، راهکار سیاسیون، در بعد مدیریت سرلوحه مدیران، در بعد اخلاق فردی و اجتماعی برای همگان منشا برکت باشد و هر کسی هر آنقدر که در وسع خود داشت  از ایشان آموخت. همانگونه که گفتم امام در زمینه های ادبی، اجتماعی و اخلاقی تاثیرات اساسی از خود بر جای گذاشت؛ و

سلیمانی افزود: نگاه نافذ و ظریف امام به موضوع ادبیات معاصر بسیار ستودنی بوده و همواره مورد توجه شاعران بوده و هست. این توجه از زمان شروع نهضت در سال 42 شروع شده و همچنان ادامه دارد. البته هر کسی بر اساس ظرفیت خود و توان برداشتی که داشته از امام آموخته و در شعر خود به آن  پرداخته است.

وی تصریه کرد: ویژگی اصلی که توسط شاعران در این چند دهه از امام بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است دو ویژگی مهم بود؛ یکی تواضع امام در برابر خداوند و دیگری شجاعت ایشان در برابر مستکبران بود. ویژگی هایی که در ظاهر متناقض هستند و مخاطب این ویژگی ها نیز متفاوتند. یکی سرمنشا همه خوبی ها و دیگری منشا بدی ها؛

شاعر برجسته کشور مان ادامه داد: آنچه که امام را امام می کند شناخت همین ظرافت ها و ماندن در این خط است .آنگونه که هیچ واهمه و هیچ تطمیعی نمی تواند امام را از این مسیر و این دو ویژگی باز دارد. شاعران ما این دو نکته مهم را از امام بدرستی دریافت کردند.

 عضو شورای سیاستگذاری جشنواره یار و یادگار در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: همه علمای ما در تاریخ خداترس بودند، اما به همان اندازه نتوانستند و یا شاید مجال این را پیدا نکردند و یا اینکه احساس وظیفه نکردند که در برابر ستمگران قیام کنند؛ اما امام ثابت کرد که هم درک عمیقی از موضوع دارد و هم شجاعت انجام کار را دارد و قیام را به مرحله عمل رساند. وی افزود: وجه تمایز امام با علمای دیگر در این بود که این دو ویژگی خاص را با هم دارا بوده و توانست آن را به ظهور برساند. معصوم می­فرماید: «الإیمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَانِ» یعنی ایمان از درون به بیرون تراوش می­کند. ایمان شناخت قلبی و عمل دل است؛ بعد هم نوبت به زبان می‌رسد. چون زبان، ترجمان دل است و به آنچه که در دل گذشته گواهی می­دهد. یعنی عمل متناسب با خودش را انجام می‌دهد. امام خمینی (س) شناخت قلبی پیدا کرد؛ هدف او از این چشمه جوشان حرکت کرد و به زبانش رسید . به مانند چشمه ای که با جریان خود رودخانه ای را ایجاد کند و آبادانی را با خود به همراه آورد توانست اثرات بسیار عمیقی در همه زمینه ها بویژه ادبیات معاصر بگذارد.

سلیمانی گفت: امام به معنای واقعی عبد «الله» بود.چرا که همه چیز را برای خداوند خواسته بود؛ پس می شود روح الله.پس اینگونه است که در جانها نفوذ می کند و با جان های خسته و تشنه انقلاب عظیم را پدید می آورد. حال اگر دغدغه یک شاعر اخلاق و مسائل اجتماعی باشد در خلق یک اثر هنری می تواند موفق عمل کند.  بدیهی است که هر شاعر به فراخور تمایل ذهنی خود به موضوعات نگاه می کند. شخصیت جامع الاطراف امام تمام ویژگی های خوب را در خود دارد؛ امام نهایت خوبی هاست؛ نهایت اخلاص و شجاعت است حال اگر شاعر این دغدغه ها را داشته باشد می تواند در ساحل وجودی شخصیت امام خمینی(س)، ظرف خود را پر کند؛ اگر شاعر نخواهد  نخواهد از آن سیراب شود عیب از خود شاعر است. این دریا آنقدر وسیع است حتی کسانی که با ایشان زاویه هم دارند به بزرگی وی اذعان می کنند.

 عضو شورای سیاستگذاری جشنواره یار و یادگار تصریح کرد: امام خدمات زیادی به ادبیات معاصر کرد. فضاهای بسیار وسیع و بی بدیل را جلوی چشم شاعران گشود ؛  بسیاری از این خدمات برای شاعران قابل تصور نبود. خدمت امام به ادبیات معاصر این بود که روزنه های انوار الهی را در ذهن و جان و عاطفه شاعران تاباند و از پرتو این تابش آثار ماندگار و بدیعی خلق شد . البته به برکت عظمت شخصیت امام هنوز هم انتظار می رود آثار فاخر تر و بیشتری در اندیشه امام بخصوص در ابعاد اجتماعی ، اخلاقی، تربیتی، و دینی برای به کمال رسیدن جامعه و برای رشد و تعالی روح انسان خلق شود. آنچه که در امام بود می تواند سوژه شعر شاعران و هنر هنرمندان و الگویی برای انسانها باشد. به طبع جشنواره یار و یادگار می تواند یکی از زمینه های جذب این آثار فاخر باشد.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: ادبیات انقلاب مرهون نهضت امام است اگر انقلاب نمی شد ادبیات انقلاب ایجاد نمی شد. امام فصل های جدیدی را در ادبیات باز کرد. ادبیات آیینی ما هم مرهون امام است. با پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از دغدغه های متولیان در حوزه ادبیات، رشد کمی و کیفی شعر آیینی بود که به برکت انقلاب میسر شد.  رشد کمی و کیفی چند دهه گذشته را با رشد آن در چند قرن گذشته نمی توان مقایسه کرد؛ رشد شعر آیینی در دهه های گذشته اصلا قابل توصیف نیست. ادبیات آیینی در سه چهار دهه اخیر هزاران برابر رشد داشته است. تاثیر امام بر ادبیات معاصر مستقیم و غیر مستقیم بوده و ادبیات معاصر تا همیشه خودش را مدیون امام می داند.