هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

دکتر اسماعیل امینی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی یار و یادگار : سروده های امام پیامهای انسانی ارزشمندی دارد معرفی ابعاد شخصیت امام، برای نسل امروز ضروری است.

دکتر اسماعیل امینی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی یار و یادگار گفت: معرفی ابعاد مختلف شخصیت امام راحل، برای نسل امروز ( نه فقط برای ایرانیان بلکه برای تمام علاقه مندان ایشان در جهان) و نسل فردا ضروری است.

  

دکتر اسماعیل امینی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی یار و یادگار گفت: معرفی ابعاد مختلف شخصیت امام راحل، برای نسل امروز ( نه فقط برای ایرانیان بلکه برای تمام علاقه مندان ایشان در جهان) و نسل فردا ضروری است.

این شاعر با اشاره به آغاز کار هشتمین جشنواره شعر یاد و یادگار با محوریت معرفی افکار و بعد ادبی شخصیت امام خمینی(س)،پیشنهاد داد: بهتر است شیوۀ اطلاع رسانی و نیز ارائۀ رهاوردهای این جشنواره مورد بازنگری قرار گیرد، زیرا غالباً اخبار آن گونه که سزاوار این موضوع خطیر است، منتشر نمی‌شود .

وی در پاسخ به این سوال که تا کنون مطالعه ای در آثار حضرت امام(س)، به ویژه آثار ادبی ایشان داشته اید، یاخیر گفت: من به دلیل علاقه‌ای که به آثار ادبی دارم، مجموعۀ سروده‌های ایشان را بارها مطالعه کرده‌ام و هم چنین مقالات متعددی دربارۀ این سروده‌ها خوانده‌ام. سروده های امام پیامهای انسانی ارزشمندی دارد. افزون بر این برای پژوهشی دربارۀ مطایبات و لطایف در کلام امام خمینی(س)، تمام سخنرانی‌ها و اطلاعیه‌های امام را مطالعه کرده‌ام.

اسماعیل امینی در جواب این سوال که چه بعدی از آثار ادبی رهبر کبیر انقلاب مورد توجه شما قرار گرفته است، پاسخ داد: نخست آشنایی گستردۀ ایشان با شعر هزارسالۀ فارسی و ارجاعات واشارات و تلمیحات به اشعار بزرگان شعر ایران  و نیز احاطۀ امام به گونه‌های مختلف زبانی و بیانی در شعر. اما از همه مهم تر، بازتاب تجربه‌های عرفانی و تأملات و مکاشفات ایشان در سروده‌های‌شان است که برای اهل دیانت و دل بستگان به تهذیب و مراقبه و سیر و سلوک، بسیار مغتنم است.

این شاعر و زبانشناس فارسی به بعد های مختلف شخصیت امام خمینی(س) اشاره کرد و گفت: من در حد بضاعت خودم و مطالعاتی که داشته‌ام آشنایی مختصری با جنبه های ادبی امام خمینی(س)پیداکرده‌ام، به گمان من معرفی ابعاد مختلف شخصیت آن بزرگ مرد، برای نسل امروز ( نه فقط برای ایرانیان بلکه برای تمام علاقه مندان ایشان در جهان) ضروری است اما دریغ که سررشتۀ امور در دست اهل سیاست است و طبیعی است که اهل سیاست، کار خود را از همه چیز مهم تر می‌دانند.

امینی را که همه جزء شاعرهای به نام این سرزمین می شناسند در پاسخ به اینکه آیا تا کنون گفتار و اشعار حضرت امام(س) در شعر های حضرتعالی تاثیری داشته است، تاکید کرد:سروده‌های من برآمده از محیط فکری و فرهنگی زندگی من است که از روزگار نوجوانی، در فضای فکری و فرهنگی اندیشه‌های دینی و رهاوردهای انقلاب اسلامی شکل گرفته است. روشن است که فرهنگ انقلاب اسلامی و اندیشۀ دینی در این دوران، در اساس بر پایۀ هدایت‌ها و راه گشایی های امام بوده است.

وی در پایان با اشاره به تفاوت سخنرانی ها و خطابه های حضرت امام(س) با نوشته های ادبی ایشان، تصریح کرد: مخاطب سخنرانی‌ها و خطابه‌ها، عموم مردم اند و به همین دلیل، سطح زبان و نوع بیان و ارجاعات و تمثیلات و کنایات آن، به تناسب سطح درک مخاطبان عام از میان گفتار و فرهنگ عمومی است. اما مخاطب آثار ادبی و سروده‌های امام، خواص اهل اشارت و سیر و سلوک‌اند و به همین دلیل، سطح زبان و نوع کلمات و ارجاعات و تلمیحات و تمثیلات در این گونه آثار، با سطح دانش و تجربۀ خواص تناسب دارد. من در کتاب ( تبسم دوست) که پژوهشی است در لطایف و مطایبات در کلام امام خمینی(س)، به این ویژگی‌ها اشاراتی دارم که این اثر نه منتشر و نه حتی نسخه‌ای از آن را به من که مؤلف آن هستم داده شد.

 

اندکی صبر نمایید...