برگزیده ترین مقالات جمهوری اسلامی در اندیشه امام خمینی (س)

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

نقش دانشجویان در قطع وابستگى و استقلال کشور از منظر امام

از دانشگاه است که مى تواند یک کشورى کشور مستقل باشد؛ و از دانشگاه است که مى تواند یک کشورى کشور وابسته باشد. البته باید آقایان دانشجویان و علماى دانشمند دست به هم بدهند و هرچه زودتر دانشگاهها را به طریقۀ اسلامى، به طریقۀ ملى، دانشگاهى که مال خود ملت باشد، دانشگاهى که مال خود ملت اسلامى باشد، زودتر باز بشود.

 

خودباورى و خوداتکایى علمى و فرهنگى از لوازم اساسى تحقق استقلال جامعه اسلامى است و دانشگاه در تأمین آن نقش اصلى را به عهده دارد.  امام نیز در بیاناتشان بر این مسئله تاکید ویژه ای ورزیده اند. آنچه در ادامه می خوانید گزیده ای از بیانات بینانگذار جمهوری اسلامی پیرامون نقش دانشجویان و دانشگاه ها در کسب استقلال کشور و قطع وابستگی های فرهنگی، اقتصادی و... است.

دانشگاه، زمینه ساز استقلال مملکت

اگر دانشگاهها درست نشود و مدرسه هاى ما هم درست نشود، امید اینکه یک جمهورى اسلامى ما پیدا بکنیم نداریم. اگر این دو قشر تربیت شدند به طورى که اسلام مى خواهد، تربیت انسانى شدند، هم مملکت ما مصون مى شود از تصرف شیاطین و روى چرخ خودش گردش مى کند بدون وابستگى به خارج و بدون خیانتهاى داخلى؛ و هم ترقیات حاصل مى شود براى شما.(1)

خودباورى و استقلال

دانشگاهها بروند دنبال اینکه جوانهاى ما را مستقل بجا بیاورند، تربیت کنند که بفهمند خودشان یک فرهنگ دارند؛ یک فرهنگ بزرگ دارند. بفهمند فرهنگ از اینجا صادر شده است به خارج. بفهمند که ما هم یک چیزى در عالم هستیم؛ و ما خودمان مى خواهیم خودمان را اداره کنیم.(2)

قطع احتیاج از خارج

باید دانشگاه جدّیت کند به اینکه افرادى را همچو بار بیاورد، همچو تربیت و تعلیم بکند، که احتیاج را از خارج سلب بکنند اینها. طبیبش طبیب خودمان باشد، و ما احتیاج نداشته باشیم به طبیب خارج یا رفتن به خارج. وقتى مى خواهد یک لوزه اى را عمل کند ـ در رژیم سابق لوزۀ یکى از بچه هایش، نمى دانم، یا از بستگانش را مى خواست عمل کنند  از اروپا مى آورند که لوزه اش را عمل کنند.(3)

 

ادامه سخنان حضرت امام را در این رابطه اینجا مطالعه نمایید.