برگزیده ترین مقالات جمهوری اسلامی در اندیشه امام خمینی (س)

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

احیاء شخصیت زن از دیدگاه امام خمینی(س)

امام به زنان آبرو داد. امام بود که زنان را مربی جامعه خواند و به ملت شریف ایران این باور را القا کرد که اگر زنان را در عرصه های اجتماعی و سیاسی باور نکنند رشد حقیقی و اسلامی نخواهند داشت.

 

خلاصه مقاله

الحمدلله علی رب العالمین و الصلوة علی رسول الله و علی آله الطاهرین. موضوع این مقاله کوتاه نقش حضرت امام(س) و انقلاب اسلامی ایران در احیاء شخصیت زن مسلمان است. در تفکر اسلامی زن را باید در سه جایگاه بررسی کرد: اول، زن در بندگی خدا و عبادت و عرفان؛ دوم، زن در محیط خانه؛ سوم زن در صحنۀ مسئولیتهای اجتماعی.

انقلاب اسلامی ایران توانست در هر سه عرصۀ ذکر شده زنان را به سمت الگوهای اسلامی سوق دهد. این مقاله می کوشد تا با ارائه تصویری از وضعیت زن در رژیم شاهی ایران، تحولات مربوط به آنرا، پس از انقلاب اسلامی ایران بازگو کند.

 

 مقدمه

در مقدمه لازم است یک چشم اندازی از زن مسلمان و آنچه مورد نظر اسلام و قرآن است باز کنم و سپس به مسأله انقلاب برسیم.

در صحنۀ عرفان و عبادت مسابقه ای بسیار مهم میان افراد وجود دارد ولی هیچ تعارض و حق کشی در میان نیست. در این صحنه هر کسی آزاد است و می تواند پا در رکاب خداشناسی با دقت و سرعت تمام به پیش براند و هیچکس نمی تواند از او ممانعت کند.

الگوی زن مسلمان که همانا حضرت زهرا(س) است در این صحنه از همۀ مردان عالم جز پیغمبر اکرم(ص) گوی سبقت ربوده و زن مسلمان یک زن خداشناس، بی ریا و عارف است.

اما درمحیط خانه که می آییم بیشترین امکان ظلم و تعدی نسبت به زنان وجود دارد. مرد یک انسان با نیروی برتر جسمی و با پشتوانه فرهنگی مردسالاری بدون وجود مانع می تواند بیشترین ظلمها را در محیط خانه نسبت به زن وارد کند. به همین دلیل است که در آیات قرآن کلمۀ «المعروف» بطور مکرر برای رفتار شوهران با همسران خود آمده است. دربارۀ خواستگاری قرآن می گوید: بمعروف سخن بگویید یعنی خدعه نکنید، وعده  های دروغ ندهید. بلکه به طوری که نزد خدا و پیغمبر به رسمیت شناخته شده است سخن بگویید.

دربارۀ مهریۀ زنان می فرماید: اگر زنی را طلاق دادید مهریۀ او را به معروف بدهید و ظلم نکنید. زنان را رها نکنید بلکه با آنها با رفتارمعروف عمل کنید. با مادری که شیرۀ جان خود را به کودک خردسال خود می دهد با معروف رفتار کنید و به طور کلی در قرآن کریم به مردان سفارش شده است که در زندگی خانوادگی با زنان خوشرفتار باشند. «عاشروهن بالمعروف». و البته در این زمینه روایات زیادی هم وجود دارد که در محیط خانه مرد و زن هر دو باید در خانه با هم خوشرفتاری کنند و یکی از حقوق مهم خانواده را می توان همین خوش اخلاق بودن شمرد.

 

ادامه این مقاله به قلم خانم فریده مصطفوی را اینجا بخوانید.