برگزیده ترین مقالات جمهوری اسلامی در اندیشه امام خمینی (س)

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

جایگاه و حقوق زنان در حکومت اسلامی با تاکید بر اندیشه امام خمینی

حضرت امام (ره) با یک برنامه ریزی درباره موضوع زنان نگاهی پیشرو را در مقابل نگاه متحجرانه ای که می رفت تا سیطره یابد، مطرح کردند. نگاه متحجرانه سعی در محدود کردن زنان داشت تا از رشد و تعالی آنان جلوگیری کند.

 

*گفت و گو با دکتر معصومه ابتکار

 

جایگاه حجاب در حکومت اسلامی چیست؟ آیا حجاب الزامی است یا اختیاری. نظر امام خمینی در این رابطه چیست؟

البته بنظر می رسد سوالات شما به دقت مطرح نشده است. اولا ما از جایگاه حجاب در جمهوری اسلامی باید صحبت کنیم، نه حکومت اسلامی. زیرا کشور اکنون براساس رژیم «جمهوری» اداره می شود. این که آیا حجاب الزامی هست یا اختیاری را نیز باید علماء پاسخ دهند، چون در تخصص ایشان است. در مورد نظر امام خمینی (ره) هم نظر موسسه نشر آثار امام در واقع صائب است.

اما اگر بخواهم در این زمینه صحبت کنم باید بگویم امروزه ورود به چنین مباحثی نیازمند درک درست از شرایط اجتماعی ایران و جهان، زبان و ادبیاتی همه فهم و به کارگیری ظرائف لازم در چنین مباحثی است. قرآن کریم به صراحت در آیاتی نسبت به ضرورت داشتن حجاب برای همسران پیامبر و زنان مومن تاکید کرده است. در عین حال ما نیازمند توجه به نگاه اعتدالی حضرت امام (ره) در حوزه زنان هستیم. آن هم در مقابل تحریف های عامدانه ای که از سوی فرقه های مختلف علیه اسلام صورت می گیرد تا چهره ای خشن، منفی و ضد زن ارائه دهند.

در سال های نخستین پس از انقلاب زمانی که حضرت امام (ره) ولادت فاطمه زهرا(س) را به عنوان روز زن اعلام کردند، روشن شد که در جمهوری اسلامی الگوی رفتاری حضرت فاطمه به عنوان دستور کار نه فقط در بحث حجاب بلکه برای حرکت سیاسی و اجتماعی زنان و بلکه مردان در ایران مطرح است. حال آیا ما می توانیم حضرت زهرا را فقط از یک بعد «حجاب» ببینیم. اگر توانستیم «حجاب» را در کنار کرامت زن، فراهم کردن ارتقای جایگاهش در همه عرصه های سیاسی و اجتماعی و غیره ببینیم، به نظر امام نزدیک شده ایم.

 

تفاوت آزادی زنان در نظام اسلامی و نظام های سکولاریا لائیک چیست، دیدگاه حضرت امام خمینی در این مورد چگونه است؟

از شاخص های کارآمدی یک نظام، رویکرد آن به زنان است. حضرت امام (ره) با یک برنامه ریزی درباره موضوع زنان نگاهی پیشرو را در مقابل نگاه متحجرانه ای که می رفت تا سیطره یابد، مطرح کردند. نگاه متحجرانه سعی در محدود کردن زنان داشت تا از رشد و تعالی آنان جلوگیری کند. در این شرایط حضرت امام (ره) همواره تاکید کردند که هیچ مانعی برای رشد و تعالی زنان به معنی آزادی واقعی وجود ندارد...

 

ادامه مطلب...