برگزیده ترین مقالات جمهوری اسلامی در اندیشه امام خمینی (س)

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

رابطه اخلاق و سیاست در اندیشه امام خمینى‏

امام خمینى توانست در هنجارهاى موجود در زمینه اخلاق و سیاست تغییر ایجاد نماید و ترکیبى از آن دو ارائه نماید که تا آن زمان ارائه نشده بود. این تغییر مبتنى بر اولویت نقش مردم در تغییرات سیاسى و استفاده از سیاست و ارائه راه ‏هاى سیاسى در کنار شیوه‏ هاى اخلاقى در بهبود اوضاع بود.

 

اهمیت سیاست و اخلاق و نقش آنها در زندگى آدمى، انجام پژوهش در این زمینه و روشن‏ شدن بیشتر این مفاهیم را ضرورى مى‏سازد به ویژه از آن روى که روشن شدن تعاملات اخلاق و سیاست، تکلیف بسیارى دیگر از مقولات با شناخت چگونگى ارتباط اخلاق و سیاست در هر شرایط و روند تاریخى، م ى‏توان دریافت که چه عواملى در این ارتباط مؤثرند و چگونه این دو موارد مختلف بر یکدیگر تأثیر گذارده و با یکدیگر تعامل مى ‏کنند که وضعیت جامعه در آن شرایط متفاوت و متمایز از وضعیت دیگر م ى‏شود. این مسأله را م ى‏توان در زمانه و شرایط فعلى نیز پى گرفت و آثار و پیامدهاى احتمالى آن را دریافت و در جهت تحقق درست مفاهیم ارزشى در حوزه عمومى، سیاست‏گذارى و برنامه‏ ریزى نمود. با این قصد و هدف، تعامل اخلاق و سیاست در اندیشه امام خمینى مورد بررسى قرار گرفت.

 

پرسشى که قصد پرداختن بدان را داریم این است که آیا امام خمینى توانست سازمان جدیدى در اخلاق و سیاست ایجاد نماید و موفق به ایجاد تغییراتى در نظم موجود آن گردد؟ و اگر توانسته به چه طریقى این کار را انجام داده است؟ در پژوهش حاضر اندیشه‏ هاى اخلاقى و سیاسى امام خمینى مورد توجه قرار مى‏ گیرد و در کنار آن به عوامل محیطى و فک‏رى در ارائه اندیشه امام و ایجاد تحول در اندیشه وى اشاره مى ‏شود.

 

اخلاق‏

 

آثار اخلاقى امام خمینى، عمدتاً پیش از آغاز مبارزات گسترده سیاسى وى تألیف شده‏ اند. اگر کشف اسرار را اولین اثرى بدانیم که امام در واکنش به شرایط زمان در سال 1322 تألیف نموده است، کتاب شرح دعاى سحر وى در سال 1307 و چهل حدیث در 1318 تألیف شده‏اند. کتاب آداب ‏الصلاه نیز در 1321 نگاشته شده است. پس از این دوره ‏ها، مبارزات سیاسى امام آغاز مى‏ شود. مباحث فقه حکومتى امام و به طور خاص بحث ولایت فقیه زمانى نگاشته شد که امام به دلیل مخالفت با برنامه ‏هاى شاه در تبعید به سر مى‏ برد. نکته‏ اى که در این سال‏ها در تألیفات امام و سخنرانى‏ هاى او مورد تأکید زیاد قرار مى‏گ رفت نشان دادن این مطلب بود که اسلام منحصر به عبادات و اخلاقیات نیست، بلکه تمامى احکام آن سیاسى و داراى مضمون اجتماعى است. از این رو امام در سال‏هاى مبارزه با دولت شاهنشاهى مى‏ کوشد تا نوعى اخلاق سیاسى را به نمایش بگذارد. این قضیه به دلیل مشى حکومتى شاه و شرایط موجود در ایران به ویژه پس از قضایاى انقلاب سفید و لایحه انج‏من‏هاى ایالتى و ولایتى و بى ‏احترامى نسبت به برخى موازین اسلامى صورت گرفت.

 

عمده آثار اخلاقى امام عبارتند از: شرح چهل حدیث، شرح حدیث جنود عقل و جهل، امام خمینى: «جمیع ملکات و اخلاق نفسانیه تا نفس در این عالم حرکت و تغیر است و در تحت تصرف زمان و تجدد واقع است و داراى هیولى و قوه است، قابل تغییر است و انسان می ‏تواند جمیع اخلاق خود را متبدل به مقابلات آنها کند»

 

از نظر امام خمینى، عدالت نه تنها خواست فطرى بشر است بلکه از جمله سنن الهى، یکى از مقاصد قرآن، هدف اسلام و هدف ارسال پیامبران است‏.

 

جهاد اکبر و مبارزه با نفس. برخى از مطالب اخلاقى نیز به طور پراکنده در آثارى مانند اسرار الصلا ه، آداب الصلاه و تقریرات فلسفى آمده است. برخى مبانى مورد پذیرش امام، در این کتب که اثر مستقیمى بر تفکر اخلاقى او داشته است. از این قرارند:

 

ادامه این مقاله را از اینجا بخوانید.