برگزیده ترین مقالات جمهوری اسلامی در اندیشه امام خمینی (س)

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

نسل جوان و دلایل گرایش به امام(ره)

امام به عنوان الگوی بزرگ و خطاناپذیر در میان امت اسلام و جوانان مطرح شد و همین ویژگی ها یعنی روح انقلابی، شجاعت، حق طلبی، و عدالت خواهی، قاطعیت، جرأت و جسارت در حمله به تدریج در میان قشرهای مختلف امت، بالاخص جوانان رسوخ کرد و آنان را برای مقابله رژیم حاکم و اربابان او آماده ساخت و بالاخره، تحت رهبری امام انقلاب شکوهمند اسلامی به پیروزی رسید.

 

 اول باید دید شخصیت امام چه ویژگی هایی داشت که جوانان را به سوی معظم له جلب می نمود؛ آنچه مسلم است شخصیت امام برای همه گروه ها و افراد در سنین مختلف پرجذبه و جلب کننده بود. اما خصوصیاتی که گروه جوان را به سوی امام سوق می داد به نظر بنده عبارتند از:

 

1 - مرجعیت امام یا مقام شامخ دینی امام: در نظام اسلامی، مرجع دینی جانشین پیامبر و امام محسوب می شود و از احترام خاصی در میان مردم برخوردار است. در قرن 14 هجری، جنبش هایی مانند لغو امتیاز توتون و تنباکو، مشروطیت، استیفای حقوق ملت ایران در نفت و بالاخره نهضت اسلامی اخیر، همه به وسیله مراجع دینی آغاز و یا حمایت شد و همین امر، قشرهای مختلف و از جمله جوانان را بر ضد دستگاه های حاکمه و استعمارگران خارجی تحریک نمود.

 

2 - روح انقلابی امام از آغاز شروع حرکت، قشر جوانان را به خود جلب نمود. امام، چنان که خواهیم دید، وضع موجود را غیر قابل دوام تلقی کرد و به تغییرات جزیی  بسنده نکرد؛ هدف او ایجاد دگرگونی در همه شئون زندگی مسلمانان، به ویژه امت مسلمان ایران بود؛ از دشمن نهراسید و رسالت عظیم خود را که همان احیای اسلام به نحوی شایسته انجام داد.

 

3 - شجاعت امام: امام زمانی که نظام حاکم در ایران از حمایت کامل غرب - بالاخص آمریکا -  برخوردار بود و در شرایط سختی نهضت را آغاز کرد. او از قدرت شاه و اربابان او نهراسید؛ امام از توقیف، تبعید، زندان و شهادت در راه احیای اسلام هراسی نداشت و با نهایت قدرت، برای نجات امت مسلمان پیش رفت.

 

باید توجه داشت که ایمان او به خدا، اخلاص او در قیام و آمادگی او برای شهادت، شجاعت امام را تضمین می کرد.

 

داستان حرکت امام از پاریس، نگرانی مردم از این که امکان دارد شاه به دستور امریکا هواپیمای امام را در هوا منفجر کند، و اقدامات ارتش تا بن دندان مسلح شاه،  مانع از حرکت امام نشد.

 

ادامه مطلب...