برگزیده ترین مقالات جمهوری اسلامی در اندیشه امام خمینی (س)

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

حقوق مردم در حکومت دینی با نگاهی به دغدغه ها و نگرانی های امام خمینی

حضرت امام معتقدند در ایران اسلامی مردم تصمیم گیران نهایی تمامی مسائل هستند و سیاست ما همیشه بر مبنای آزادی، استقلال و حفظ منافع مردم است که این اصل را هرگز فدای امر دیگری نمی کنیم.

 

در سیره و اندیشه امام خمینی، مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و دارای نقش محوری هستند. امام(ره) حرکت عظیم انقلاب اسلامی را مرهون دست آوردهای مردم و الطاف غیبی الهی می دانند. بدین جهت مردم را به عنوان ولی نعمت انقلاب معرفی می کنند و به دست اندرکاران نظام توصیه اکید مبنی بر خدمت هر چه بیشتر به این مردم دارند، امام تا آخرین لحظه حیات، خود را قدردان و خادم مردم می دانستند و در این راستا، وصیت نامه ایشان با عذرخواهی از خداوند و ملت به خاطر کوتاهی ها و تقصیرها و دعا برای مردم پایان می پذیرد.

هیچ فقیهی در طول تاریخ به اندازه معظم له مردم را واجد نقش ندانسته و آنها را مورد تکریم قرار نداده است. در حکومت اسلامی مورد نظر امام، حمایت از مردم به خصوص محرومین، یکی از وظایف الهی دولتمردان به حساب می آید و این همه اصرار امام بر اهمیت و نقش مردم در تمامی دوران زندگی، مبتنی بر اهمیتی است که در دین مبین اسلام به مردم داده شده است، فهرست وار گوشه ای از تاکیدات ایشان بر حقوق همه جانبه مردم خصوصا در دوران پس از پیروزی انقلاب بیان می شود.

توجه به ملت از آغاز نهضت.

تکیه به ملت برای سرنگونی رژیم پهلوی.

نقش مردم در تعیین شکل نظام سیاسی.

تصویب قانون اساسی با رای ملت.

آزادی مردم در انتخابات.

لزوم خدمتگزاری به ملت.

لزوم تبعیت از آراء ملت.

و سایر موارد مثل نظارت مردم بر همه امور جامعه، لزوم دخالت مردم در همه جریان های سیاسی، قدردانی از ملت به خاطر مجاهدت های بی دریغ در دوران انقلاب، تشکر از حضور ملت در صحنه های جنگ تحمیلی و سازندگی، ستایش روحیه شهادت طلبی و شجاعت ملت ایران، مباهات به رشد سیاسی ملت ایران و...

 

این مقاله تالیف آقای علی داستانی بیرکی ، دانشجوی دکتری علوم سیاسی و سرپرست معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) است. برای خوانش کامل مطلب کلیک کنید.