برگزیده ترین مقالات جمهوری اسلامی در اندیشه امام خمینی (س)

تا شروع رویداد:

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

کرامت انسان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

به طور کلی در هر کشوری، قانون اساسی به مثابۀ پیمان ملی آن کشور تلقی می‌شود که همۀ مردم، متشکل از اقشار و طوایف مختلف (با نژادها، زبان‌ها و رنگ‌ها و حتی ادیان مختلف)، تحت لوای آن از حقوق مساوی برخوردارند.

از آنجا که انقلاب اسلامی ملت ایران، بر اساس اعتقاد مذهبی و اسلامی شکل گرفت، اصول قانون اساسی نیز منبعث از احکام و تفکرات اسلامی (یعنی قرآن) است. به طور کلی در هر کشوری، قانون اساسی به مثابۀ پیمان ملی آن کشور تلقی می‌شود که همۀ مردم، متشکل از اقشار و طوایف مختلف (با نژادها، زبان‌ها و رنگ‌ها و حتی ادیان مختلف)، تحت لوای آن از حقوق مساوی برخوردارند.
در ایران انقلاب مشروطیت در مرداد ماه سال 1285 هجری شمسی قانون اساسی نسبتاً مدرن و مناسبی را تدوین کرده بود؛ اما با کودتای اسفند 1299 رضاخان و استیلای دیکتاتوری وی بر کشور و پس از او محمدرضا شاه که به زعم خود، افتخار ژاندارمی منطقۀ حساس و استراتژیک خلیج فارس را بر دوش می‌کشید، حکومتی کاملاً استبدادی بر ایران حاکم شده بود؛ هر چه از این حکومت می‌گذشت، بر شدت سرکوب و اختناق افزوده می‌شد و حقوق مردم تا حد بسیار زیادی نادیده گرفته می‌شد.
در رژیم پهلوی، مردم جایگاهی در حاکمیت نداشتند و تنها در بعضی موارد، آن هم به صورت کاملاً نمایشی و تصنعی، به مردم اجازۀ خودنمایی می‌دادند. بنابراین، مبارزات متناوب گروه‌های مبارز، شخصیت‌های مذهبی و سیاسی، افراد آگاه و متعهد، به ویژه پس از قیام 15 خرداد 1342 حضرت امام خمینی(ره) که نقطۀ عطفی در مبارزات مردم ایران علیه استبداد و خودکامگی شاه بود و نیز به بهای شهادت‌ها، شکنجه‌ها، مرارت‌ها و اسارت‌های بسیار، در 22 بهمن 1357 به بار نشست و انقلاب اسلامی ایران، با شکوه تمام و با آرمان‌هایی بس والا، به پیروزی رسید.

 

متن کامل مقاله را اینجا مطالعه کنید.